Skip to main content

ادامەی جزئیات تروریست بودن

ادامەی جزئیات تروریست بودن
جمال
عنوان مقاله:
نظر

ادامەی جزئیات تروریست بودن تورکیە

«دستور قتل من»
«در سال 2016 صدور فرمان قتل من شبیه به طرح ترور به من رسید با این تفاصیل که سه نفر در سپتامبر وارد اتریش خواهند شد. همین اطلاعات به هایکو در بغداد نیز رسید. من این موضوع را علنی نکردم، فکر می‌کردم آنها صرفا می‌خواهند مرا بترسانند. بر این باور بودم که آنها نمی‌توانند یک نماینده اتریشی را بکشند. با اینکه من این موضوع را علنی نکردم ولی تهدیدها مداوم بود و مرا در شرایطی می‌گذاشتند که وجود آن را حس کنم اما آنچه اکنون رخ داد، تاکیدی بر تمامی مسائل است. آنها حقیقتا در تعقیب ما بوده و قصد صدمه زدن به ما را دارند».

«فردی که گفته قصد ترور داشته، شهروندی ایتالیایی است که نگران جان خود و خواستار حفاظت از جانش است. صرف نظر از مکانی که در اروپا زندگی می‌کنیم، دولت‌های اروپایی می‌بایست به شکلی شجاعانه از ما حفاظت کنند. این شخص هر کسی که باشد، نباید حقوقش نقض شود. درست نیست که فردی در معرض فشارهای شدید قرار بگیرد، حال دیدگاه‌هایش هر چه می‌خواهد باشد. اروپا که از آزادی و کشور قانون‌مدار دفاع می‌کند، باید حافظ حقوق مخالفان باشد».

«من این حمله را حمله‌ای شخصی تلقی نمی‌کنم. من به خاطر دفاع از حقوق دموکراتیک برای تمامی اقشار جامعه ترکیه، تبدیل به هدفی برای این ترورها شده‌ام اما چنین تلاش‌هایی به معنای حمله به مخالفان در اروپا است و موضوعی شخصی نیست، بلکه معضلی است که همه را تهدید می‌کند. چنین اقداماتی ما را به زانو در نمی‌آورد. ما هرگز دست‌بوس کسی نیستیم. اینگونه اقدامات می‌بایست صرف نظر از اختلاف در دیدگاه‌ها، وحدت و همبستگی ما را دو چندان کند. این رویداد نشان می‌دهد، زمانی که ما دچار چنددستگی باشیم، ضعیف می‌شویم. ما در صورت داشتن وحدت کلمه، قادر بر چیره شدن بر این‌گونه وحشیگری‌ها هستیم. این دستاوردی است که جان دوندار با اصلان، قادر به متحقق ساختن آنها نیستند. این مشکل همه ماست و باید بدون ترس و وحشت در جستجوی راه حلی برای آن باشیم».

«زمانی که داستانی کل، تحقیقات گسترده در مورد این حادثه را آغاز کرد، پلیسی که با پیتر بلز در 22 سپتامبر تماس گرفت، گفت: «یک ترک خودش را تسلیم کرده و گفته که دستگاه اطلاعاتی ترکیه به او دستور داده تا سیاستمداری را در اتریش، هدف حمله خود قرار دهد. این فرد اسامی افراد دیگری که می‌بایست ترور می‌شدند را مطرح ساخت که نام تو هم در میان آنها بود».

شبکه بزرگی از خبرچینان و آشوبگران
بریوان اصلان و پیتر بلز نویسنده سایت زاک زاک فاش ساختند که سرویس اطلاعاتی ترکیه، شبکه عظیمی از خبرچینان و آشوب‌گران را از بریگنز تا وین ایجاد کرده و دستگاه اطلاعاتی اتریش در جریان این موضوع قرار دارد. بر اساس داده‌های رسانه‌ای، دستگاه اطلاعاتی ترکیه نزدیک به 6 هزار مامور در آلمان دارد اما شمار ماموران اطلاعاتی آنها در اتریش روشن نیست.

دادستانی تحقیقات خود را براساس اعتراف‌های این آدم‌کش حرفه‌ای آغاز کرد که برای دستگاه اطلاعاتی ترکیه کار می‌کند. فیاض که گذرنامه ایتالیایی دارد، خود را به پلیس تسلیم کرد. اطلاعاتی مبنی بر این وجود دارد که فیاض سال‌ها به مثابه رابط میان دستگاه اطلاعاتی و دفتر مبارزه با مواد مخدر آمریکا عمل کرده است. روشن شده که فیاض اصلی‌ترین شاهد در پرونده علیه متین توبوز است که کارمند دفتر مبارزه با مواد مخدر آمریکا دراستانبول بود. دولت ترکیه نیز توبوز را به حمایت از کودتایی متهم کرده که به نظر می‌رسد از سوی طرفداران گولن سازماندهی شده است.

فیاض در نخستین اعترافات خود در برابر پلیس اتریش عنوان ساخت که علیه توبوز به دروغ شهادت داده است. این مامور سرویس اطلاعاتی ترکیه ادعا دارد که مجبور به چنین اعترافی شده و کاغذ سفیدی را امضا کرده که بعدها قرار بوده با اعترافاتش پر شود.
از سوی دیگر دادستانی کل اعلام کرده است که گفته‌های فیاض را کاملا جدی گرفته و فیاض در حال حاضر بازنشسته است اما دستگاه اطلاعاتی ترکیه او را مامور اجرای این ماموریت کرده بود. فیاض که نگران جان و سلامت خود است در حفاظت پلیس قرار دارد. گفته می‌شود که او اسامی ماموران اطلاعاتی ترکیه و ساختار این تشکیلات را به خوبی می‌شناسد. دردومین بازجویی از فیاض در 21 سپتامبر، وی اعتراف کرد که در صدد اجرای چند حمله بوده و روسای او، 4 هدف را مشخص کرده بودند که پیتر بلز در میان آنها بوده است. اصلان و بلز هم اکنون در حفاظت پلیس قرار دارند.



خانم آیگول بریوان اصلان سیاستمدار مخالف کرد و کنشگر سیاسی در حوزه مسائل اقلیت‌ها و آزادی باورها و مدافع مب