Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/c/1147774445/309827
چرا ارمنیان و چرا روسیه
حوزه دریای خزر(زمینه انرژی)پس از فروپاشی شوروی میان چندین کشور از جمله قزاقستان، آذربایجان، تورکمنستان، روسیه و ایران تقسیم شد

تورکمنستان، روسیه و ایران تقسیم شد. این منطقه از ظرفیتی بالا برخوردار بوده و از مناطق تولیدکننده عمده نفت و گاز به شمار می‌آید. رقابت بر سرکنترل جریان نفت وگاز از حوزه دریای خزر به بازارهای اروپا، پیشتر از این به یکی از علل جنگ تمام عیار #سوریه منجر شد.

خط لوله btc یا #باکو_تفلیس_جیحان که نفت آذربایجان را از طریق گرجستان به ترکیه و اروپا انتقال می‌دهد، کاملا در تقابل با منافع روسیه قرار دارد. همچنین حدود دو سال قبل خط لوله #تاناپ افتتاح شد که گاز آذربایجان را از گرجستان به ترکیه و از ترکیه به اروپا می رساند. با تحقق تمام ظرفیت‌های خطوط لوله آزربایجان از طریق #قره‌باغ، انحصار روسیه در تامین انرژی اروپا از بین رفته و این کشور کاملا دور زنده می‌شود.

علاوه بر نفت و گاز جمهوری آزربایجان، کشورهای قزاقستان و مخصوصا تورکمنستان نیز از طریق خط لوله در بستر دریای خزر، نفت خود را از خاک آزربایجان به بازارهای جهانی می‌رسانند. این اقدام با منافع چین در شرق که محتاج منابع انرژی آنان است، در تضاد قرار گرفته و چین را نیز بعنوان خریدار انحصاری از گردونه خارج می‌نماید. ضمن آن‌که چندان هم با برنامه استراتژیک و سلطه جویانه چین در آسیای میانه تحت نام: #اقتصاد_جاده_ابریشم همسویی ندارد.

بدین صورت تقابل جدی بین دو اردوگاه ترکیه، اروپا و البته آزربایجان در یک سو، و چین و روسیه در جبهه مقابل روی خواهد داد. با تشریح موازنه‌ها در وضعیت کنونی، مشخص می‌شود که چین و روسیه از هر اهرمی ازجمله تروریست‌های ارمنی برای به خطر انداختن امنیت منطقه و ممانعت از تثبیت انتقال انرژی استفاده خواهند کرد. حملات و تجاوزات ماه‌های گذشته ارمنیان به منطقه #تووز دقیقا با چنین هدفی طراحی شده بود تا خطوط لوله نابود شود. این تجاوزات و آتش‌افروزی‌های اخیر ارمنیان نیز درواقع بازتاب تخاصم نیروهای پروکسی است.

بنابراین حق مشروع دفاع و نیز دفع تجاوز توسط جمهوری آزربایجان را نه تنها تمام قد باید پذیرفت، بلکه این نبرد، اقدامی در جهت دفع تمامیت خواهی امپریالیسم روسیه و متحدش چین نیز تلقی می‌شود. همچنین ضرورت دارد تا دول اروپایی چنانچه به حفظ منافع اقتصادی و سیاسی خود علاقمندند، می‌بایستی در این مقطع حساس، به جانبداری از تلاش‌های جمهوری آزربایجان بپردازند.

باید هشیار بود که قدرت‌های جهانی از مناقشات روی داده در راستای مداخلات سیاسی و نظامی خود بهره‌برداری نکنند. در عین حال، ضرورت دارد تا ارتش آزربایجان پیش از آن‌که عوامل بیگانه و خارج از منطقه بتوانند با تشدید آتش‌افروزی و سوءاستفاده، خود را به عنوان بازیگران ثانویه وارد کارزار کنند، شرّ متجاوز را سریعا کنده و فیصله دهد. چرا که زمانبر شدن این جنگ، باعث خواهد شد تا کشورهای امپریالیستی به همان‌گونه که با تولید عوامل وابسته و تروریست خود سوریه را به آشوبی چندین ساله کشاندند، در این مورد نیز بی‌کار ننشینند.
به امید پیروزی سریع و کوبنده جمهوری آزربایجان بر متجاوزین.

#رضا_زرگری