Skip to main content

این نظر را سایت بی بی سی منشر

این نظر را سایت بی بی سی منشر
Anonymous

این نظر را سایت بی بی سی منشر نکرد امیدوارم شما منتشر کنید ممنونم

انتقادهای که از نظر من بر مقاله شما وارد است از این قرار است :

شما از ترس مرموز ترکیه صحبت میکنید اما هر گز دلیل ان را نمینویسید ترکیه دارای گروههای جدای طلب عرب در زمان نابودی امپراطوری عثمانی بود است که شهر انطاکیه تورکیه در مرز سوریه را می خواستند اما ترکیه هرگز رفتاری که با اکراد کرد را با اعراب نکرد .در زمان تشکیل دولت جدید تورکیه بر خلاف گفته شما اتاتورک در صحبتهایش در مجلس ملی تورکیه به مناطق کرد نشین کردستان میگفت و از این موضوع ترسی نداشت . و حتی همین امروز هیچ جای در کشورههای منطقه وجود ندارد که به اندازه تورکیه به انها حق داده باشد مانند تلوزیون 6 تورکیه به زبان کردی ، اجازه به فعالیت زبان و ادبیات کردی در دانشگاه،اجازه داشتن حزب سیاسی کرد که دارای 30 نماینده در مجلس تورکیه است . اما دلیل مخالفت ترکیه با اکراد این است که در زمان جنگ استقلال ترکیه که ترکیه با 5 قدرت جهانی در حال جنگ بود تمام مملکت بجز مرکز تورکیه تحت اشغال بود . دولت وقت انگلیس از رهبر دینی اکراد به نام سعید نورسی حمایت میکند .و این شخص با تشکیل قوای نظامی بر علیه تورکیه که در تمام مرزها در حال جنگ بود شروع به جنگ میکند . از 30 سال پیش تا به همین امروز طبق گزارش سازمان ملل بیش 40000 نفر در اثر جنگ با گروههای تروریستی که از طرف خاک عراق که 10 است تحت اشغال امریکا است کشته شده است . گروههای کردی که مشغول تجارت مواد مخدر و فاحشه هستند .

شما میفرمایید که ترکیه راضی است تا حکومت کرد عراق کاملا مستقل شود و از رسیدن اکراد به ابهای ازاد میترسند .و این جمله کاملا اشتباه است اصولا دولتی به نام کرد در شمال عراق وجود ندارد ان دولت دولت امریکا است . این امریکا است که دوست دارد با اشغال سوریه نفت شمال عراق را به دریای ازاد برساند نه اکراد .و اگر نه اگر کردها به دریای ازاد برسند چه خواهد شد حتما کشتیهای بی شمار جنگی و تجاری خود را به اقیانوس خواهند انداخت !!! ترس از گروهای کرد که هرگز خواسته مشخصی ندارند و فقط الت دست کشورهای قدرتمند است کاملا عاقلانه است .

شما در قسمت : تبدیل تهدید بە فرصت نوشته اید : تورکیه احزاب مختلف کرد در عراق را مجبور به جنگ با هم کرد . اوصلا هیچ گروه و شخصیت سیاسی کردی وجود ندارد مگر اینکه زمانی جز یکی از گروههای مسلح بوده باشد . اگر ترکیه چنین قدرتی دارد دو مسئله به وجود می اید . اول انکه بلاخره اکراد مستقل هستند و حق انسانیشان را می خواهند یا بقول شما الت دست تورکیه و دیگر کشورهها هستند تا جای که حاضر میشوند حتی با همدیگر جنگ کنند ! دوما اگر تورکیه چنین نفوذی روی این گروهها دارد چطور است که 30 است اکراد با سلاحهای کشورهای دیگر با تورکیه در حال جنگ هستند .

شما در قسمت : تناقضات ناسیونالیزم کرد و ترس ترکیە . نوشته اید : شاید بتوان گفت کە کمتر ناسیونالیزمی بە اندازە ناسیونالیزم کرد از تناقض برخورداراست. تناقضاتی کە از عواملی چون ایدئولوژی، زبان، مذهب، خردە فرهنگ و قبیلەگری سر چشمە میگیرند. فاکتورهای مذکور باعث شدە کە کردها تا بە امروز نتوانند کە حول استراتژی مشترک گرد هم آیند ..........

این جمله اشتباه است دلیل اینکه اکراد هرگز نتوانستند نیروی واحدی داشته باشند این است که اصولا هیچ گروه کردی مستقلی هر گز وجود نداشته است . تا با نظر خودش برای منفعت اکراد با هم متحد شود و بعضی از این گروهها تحت اختیار ایران بعضی دیگر تحت اختیار سورسه ، امریکا ، یونان ، المان ، اینگلیس ، و حتی اخیرا با فرانسه هم دیدار کردند . این بدیهی ایست که در چنین شرایطی کردهها تبدیل به سربازان قدرتهای منطقه ای خواهند بود و هر کشوری منفعت و خواسته های مختلفی دارند .