Skip to main content

نیروهای امنیتی ترکیه در ٢٤

نیروهای امنیتی ترکیه در ٢٤
Anonymous

نیروهای امنیتی ترکیه در ٢٤ سال گذشته ٥٠١ کودک کرد را کشتەاند" به‌ نقل از روزنامه‌ گاردین

نیروهای امنیتی ترکیه در ٢٤ سال گذشته ٥٠١ کودک کرد را کشتەاند"


NSN ROJ: روزنامه گاردین روز سه شنبه(٧ آگوست) در گزارشی نوشت ترکیه متهم است که از سال ١٩٨٨ میلادی تا کنون، ٥٠١ کودک کرد را کشته است.

این روزنامه با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر در ترکیه نوشته است که در سال گذشته نیز "مظلوم آکا"، ١١ ساله در یک اعتراض خیابانی توسط پلیس ترکیه کشته شده است.

اشاره روزنامه گاردین به تظاهراتی است که در تابستان سال گذشته و با هدف محکوم نمودن فشارهای وارد شده بر عبدالله اوجلان، رهبر دربند حزب کارگران کردستان، برگزار شد.

این گزارش در باره جزئیات کشته شدن این کودک ١١ ساله می نویسد: "غروب یک روز تابستان، مظلوم ١١ ساله در محله "یورگرا" در شهر آدانا که اکثریت ساکنان آن کرد هستند، از منزل بیرون رفت تا شیرینی بخرد."

گاردین به نقل از شاهدان قتل این کودک می افزاید: "در آن سوی خیابان که مظلوم از آنجا عبور می کرد هیچ تجمعی وجود نداشت، اما با این حال پلیس به سوی این کودک گاز اشک آور شلیک کرد و مظلوم بر اثر آن زخمی شد.او پس از هشت روز و در تاریخ ٥ آگوست جان باخت."


عثمان کارا، فعال حقوق بشر در آدانا به گادرین گفته است: "دولت برای مقابله با غیرنظامیان، نیروهای نظامی را در حد وسیعی به کار می گیرد و تاکنون نیز تحقیقات جامعی در باره کشتار کودکان در ترکیه انجام نشده است."

علاوه بر این، شمار زیادی از کوکان کرد به اتهام شرکت در تظاهرات های خیابانی در زندان های ترکیه به سر می برند.

چندی پیش معاونت زندانها در وزارت دادگستری ترکیه در پاسخ به پرسش یکی از پارلمانتاران حزب صلح و دمکراسی اعلام کرد که در حال حاضر ٢ هزار و ٣١٧ کودک و نوجوان در زندانهای ترکیه به سر می برند.

منابع خبری در کردستان ترکیه می گویند تقریبا تمامی این کودکان و نوجوانان در تجمع های اعتراضی کردها در شهرهای مختلف کردستان ترکیه دستگیر و زندانی شدەاند.

ترکیه این کودکان را به شرکت در تظاهرات و سنگ پراکنی به سوی پلیس متهم می کند. دولت ترکیه با استناد به قوانین "ضد تروریسم" که مربوط به بزرگسالان است، این کودکان را به احکام سنگین حبس محکوم می کند