Skip to main content

جناب ایرانپور، من یکمشهدی

جناب ایرانپور، من یکمشهدی
Anonymous

جناب ایرانپور، من یکمشهدی هستم. معلم هستم تویکلاس به مشهدی صحبت میکنم شاگردم دورگه مشهدی وشمالی هست میگوید چرا فارسی صحبت نمیکنی! میگویممشهدی هم فارسی استولی قبول ندارد! میگوید مشهدی فارسی نیست و بیکلاس است. با کلاس صحبت کن. مشهدیها را در همه جا مسخره میکنند! مشهدی یاداور ترانه عمله عمله دسته دسته هستش!
روزی آغا محمدخان قاجار شاید از برای تغییر هویت وکین از ایرانی، در کنار یکی از کهنترین شهرهای ایران ده کروه یی به نام تهران پایتخت خو.د میکند وداستان شوم تحقیر و تبعیض اقوامو و زبانهای ایرانی از همین جا شروع میشود!
هنوز این سوال برایم مطرح است چرا او از از میان این همه شهری میتوانست پایتخت ایران باشد ییکده کوره که بنا به قولی آدم روز با لبس وارد آن شب شب برهنه از آن فرار میکند و به عبارت دیگر تهران همان دزدخانه ایران است. فرهنگ دزدی ودزدی فرهنگ ملات ساختاری تهران است.غرور وخودبزرگ بینی

جزو زات فرهنگتهرانی است.این ویژگییکفرهنگنوپای غیر اصیل چندرگه است که فرصت کافی برای رشد پیدانکرده است. حساب این شهر وحومه اش با مشهد واصفهان وشیراز وتبریز واهواز و دیگرشهرهای کهن ایران جدا بدانید. آدمهای که در این شهر هستند احتمالا اکثرشان مسخ شده و بی هویت شده اند. در فرهنگ مصرفی و سربار از منابع سراسری استفاده میکند.
من میگوید شما ملت هستید آیا درد از شما دوا میکند؟1 ملت چیست جزی گروهی از مردم کشور که امال واهداف مشترکی دارمد.نیازها ومنافع مشترکی دارند.
مردمان کرد از کرمانج و سورانی و غیره چه میخواهند که مثلا من مشهدی دارم وآنها ندارند.
من زبانم از نظر تهرانی بیکلاس است! سالی 30 میلیون زائر و گردشگر این شهر و حومه اش دارد و درآمکد سرسام اورش بسود سرمایه داران حکومتی از جمله تهرانی و تبریزی و غیره میرود ومشهدی اکثرا در فقر ونکبت زندگی میکنند. ثروت شهر مشهد در دست تهانیهای وآذریهاست. کسی بدبختر خراسانی نیست. ولی یکفرقی بین من وشاید افرادی مانند شماستکه ما اینها به حساب تفاوت زبانی وقومی وامثالهم نمیگذاریم.
کردستان ایران میخواهد جدا بشود خوب میگویم همین جداست چه چیزی بدست میاورد: آیا آبهای آزاد خلیج فارس بدست آورد؟ آیا نفت وگاز بدست میاورد. آیا قدرت منطقه میشود یا مثل همان بحرین مثال شما میشود تیول شیخ تحت الحمایه اجنویان که برا یحفظ قدرتش کشور بحرین فروخته؟! یک مورد از کشورهای تجزیه شده از ایران مثال بیاورید که توانسته اند به معناوی واقعی مستقل شوند وناچار نشوند در تیول مورثی قرارنگرفته و زیر بیرق اجنبی نرفته باشند!
این اصطلاحات پان بسیار سوء استفاده گرانه است.پان یعنی همه ومسئله پان ایرانیست یعنی همه را ایرانی دانستن. خوب همه ساکنین ایران به لحاظ حقوق شهروندی ایرانی هستند. من قصد از تفکرات افراد معدودی که خود پان ایرانیست معرفی میکنم ندارمولی معنی ایران را شما گاهی درست وگاهی نادرست بیان میکنید. معنی کرد هم را نادرست معنی میکنید.
من یادم نمیاید کسانی مدعی پان ایرانیست هستند ویا متهم به این صفت هستند گفته باشند ایران یعنی همه مال منست و مثلا ازآن یککرد نیست! اتفاقا دائم تاکید میکنند ایران برایی همه ایرانیان است ومعنی ملک مشاع یعنی همین ومعنی تعیین حق سرنوشت مشترک همه ایرانیان همین است.
بنید آن کسانی که کرد میگویید شاخه غربی به لحاظ جغرافیای اصلی ایرانی زبانان است.تبار و تومان با زبان است. تصاویر از اشکانیان و ساسانیان گویای این است نواحی شرقی وجنوبی ایران چه از لحاظزبان وچه از لحاظ فرهنگ فرقی با نواحی غربی نداشته اند. اتفاقی که افتاده اینست که نواحی شرقی ومرکزی و جنوبی زودتر زندگیعمدتا دامداری وکوچروی را ترک (کورتی) کردند واز طرفی حول زبان فارسی دری که زبان مشترک ارتباطی ایرانیان در هزار سال اخیر زودتر و بیشتر همگرایی کرده اندو حالا تفاوت زبانیشان با برخی مردمکرد غرب مثل کرمانجها بیشتر شده است واین همطبیعی است زیرا بر خلاف نواحی شرقی ومرکزی وجنوبی ، نواحی غربی بیشتر جمعیتشان عشایر ایرانی زبان بود وچون مردم فرهنگ وزبانشان اصیلتر و نابتر از نواحی شرقی ومرکزی وجنوبی بوده یعنی بهتر حفظ کرده اند ایرانی تر به نظر میرسند.ایرانی دومفهوم دارد یکهمان اصطلاح رایج حقوقسیاسی است که اتباع کشور امروز هستند و دیگر مردمان ایرانی تبار از لحاظ تاریخ وفرهنگو زبان بیشتر از هر گروهی دیگر بهم نزدیکترند وایرانی تبار تاریخی هستند ودر نتیجه ایران تاریخی از شرق آناتولی تا پامیر ادامه میابد.
دموکراسی تا زمانی دمکراسی است و برپایه درستی برپاشده باشد همه میتوانند ازحقوقبرابر وآزادی وشایسته سالاری برخوردار باشند.
در دوکراسی واقعی شایسته سالاری وهویت انسانی مطرح است ونه خصویات نژادی وقومی و زبانی و دینی ومذهبی.
هرچه به اصطلاح فارسی زبانها بیشتر ابراز همدلی وهمکاری با دیگر هموطنان میکنند وهر چه بیشتر درخواستهای آنهای را درککرده و از حقوق انها دفاع میکنند مانند آموزش زبان مادری و حفظ فرهنگ و ادبیات و آداب ورسومودین ومذهب و همچنین حقوق سیاسی واجتماعی وخودگرانی وحکومت غیرمتمرکز در کمال شگفتی سخنان جدانگاری و هرکس به فکرخویش است بیشتر از سوی ی شنیده میشود! هر چه از طرف به ظاهر مقابل بیشتر نرمش وهمراهی دیده میشود طرف دیگر بیشتر بر ساز جدایی میزند. این چه معنی میدهد.آیا در نهایت خیلیهای بدین فکر نمیندازد همه درخواست بهانه برای اماده سازی برای نابودی کامل کشور تاریخی ایران است؟!
این پررنگکردن حق تعیین سرنوشت نواحی مرزی به تعیین سرنوشت سراسری مردم ایران و منطقه گرایی افراطی از برای چیست در ح
الی که هر روز نیاز به وحدت و جلوگیری از تفرقه نیروها بیتشر خودنمایی میکند؟!
براستی شما چگونه خود را ایرانی اصیل میدانید در حالیکه خوزستان را با آن تارخی اش عربستان منامید که در دوره کوتاهی بخشی کوچینواحیعرب نشنش را بدان نام میخواخنند و یا بسایری از سر لجبازی وکینه نام جعلی خلیج فارس را بکارمیبرند.آیا با بخشیدن خلیجفارس وخوزستان به پان عربیسم شما دلتان خنکمیشود و فکرمکنید به خواستهایتان خواهید رسید؟! آیا این واقعیت تاریخی نمیدانید فارس در قدیم معادل امروز ایران بوده ومنظور ااز خلیج فارسی یعنی آبراهه ایرانی است وبیانگر حضور تاریخی ایرانیان در این منطقه است ونه به معنی مردم به اصطلاح فارسی زبان امروز و یا زبان نوشتاری/کتای فارسی دری که زبانگفتاری ومادری هیچایرانی نیست وبلکه چکیده ی بهینه شده از بانهای ایرانی است برای کاربرد زبان ارتباطی!
آیا این گونه رفتار به حساب جهالت بگذاریم یا تجاهل؟!