Skip to main content

سلام

سلام
Anonymous

سلام
خدمت کسانی که میگویند مردم آذربایجان از کی ملت شدند و اینها که تا دیروز فارس بودند و فلان و بیسار... ما قبل از افغانها و پاکستانیها و گرجیها و ارمنی ها و بحرینیها ملت نشده باشیم حق داریم بعد از آنها چنین بشویم. تا چند دهه پیش همه اینها را ایران مینامیدند. اما اگر میگویید ملت آذربایجان نژادش ترک نیست خب قبول، بله ما آمیزه ای هستیم از ترک و عرب و ایرانی و خزر و آشوری و ماننایی و کاسی و سکا و احتمالا چندین نژاد دیگه که اثری در تاریخ ازشون بجا نمونده. حالا که چی؟ یعنی این دلیل میشه خودمون رو بسپریم دست احمدی نژاد و خاتمی؟ بریم زیر بار حکومت اصفهانی ها و یزدیها و سمنانی ها؟ هیچ اعتقادی به برتری نژاد و رنگ ندارم ولی یکی جواب منو بده که ملت سفید بور و بلوند آذربایجان چه نسبتی از نظرنژادی با اصفهانی ها و هرمزگانیها و سیستانیهای سبزه(با چند درجه ارفاق) دارند؟سابقه زبان ترکی حتی اگر در

آذربایجان تازه باشه الان تبدیل شده به یک زبان ملی برای مرد آذربایجان که این مردم باهاش انس گرفتند. پوشیده نیست که قبل از این زبان هم اجداد ما به زبان دری و پشتون حرف نمیزدن و بنا بر ادعای کسروی و امتش زبانی بوده در مایه های تاتی و کردی و تالشی(که کمترین نشانی از اون در دست نیست). حالا این زبان از بین رفته که شاید یک دلیلش نقاط قوت زبان ترکی بوده که مردم آذربایجان ترجیحش دادند و ادبیات سترگی به این زبان خلق کردند و هیچ جای تاریخ نداریم که حکومتهای ترک و مغولها زبان خودشون رو تحمیل کرده باشند. حالا شما میخواهید برای بسط هژمونی تمرکزگرایی و پهلویسم آذربایجان رو از این توشه فرهنگیش بی بهره کنید و اونها رو در کام فرهنگ و زبان دری افغانی فرو ببرید.
اما نکته دیگه اینکه استقلال طلبی در جهان امروز محتاج پیش نیازهایی مثل نژاد و زبان و فرهنگ و دین متفاوت نیست. مگه مردم کره شمالی و جنوبی یک ملت نیستند؟ مگه مردم بالکان و یوگوسلاوی سابق یک نژاد و یک زبان نبودند و نیستند؟ مگه اهالی سودان جنوبی و شمالی یکی نیستند؟ مگه اسکاتلند و ولز و ایرلند خودمختار با انگلندی ها تفاوت نژادی و زبانی دارن؟ مگه سوئیسی ها و آلمانی ها و اتریشی ها و لوکزامبورگی ها و لیختن اشتاینی ها همه از نژاد جرمن و آلمانی زبان نیستند؟ چرا نیوزیلند و استرالیا یک کشور نیستند؟ چرا بنگلادش جزئی از هند نیست؟ چرا بلاروس و اوکراین و روسیه از هم مستقل شدند؟ چرا اروگوئه و پاراگوئه و آرژانتین با هم اتحادیه تشکیل نمیدن؟ چرا موناکو جدا از فرانسه هست؟ بین مردم دو کشور چک و اسلواکی چقدر تفاوت وجود داره؟ آیا تفاوتشون بیش از تفاوت آذربایجانی ها و بلوچهاست؟
مردم آذربایجان نمیخوان به بهانه اینکه ایالت مرزی محسوب میشن در محرومیت زندگی کنند. ما فکر میکنیم اگر از برادران و دوستان و عزیزان فارس که قرابتهای زیادی هم باهاشون داریم جدا زندگی کنیم بهتر میتونیم از ظرفیتهای سرزمینیمون استفاده کنیم و فرزندانمون در آسایش بیشتری معیشت کنن و صد البته برادری و دوستیمون هم سر جای خودش خواهد بود بلکه به موجب قاعده دوری و دوستی روز به روز عمیتر خواهد گشت. در کل استقلال روحیه مسئولیت پذیری رو افزایش میده عزیزان.