Skip to main content

جناب «رازی» کارش مارک زدن است

جناب «رازی» کارش مارک زدن است
کیانوش توکلی

جناب «رازی» کارش البته « مارک زدن» است . چند نکته در باره رضا شاه : 1_ نگاه من یکسویه نیست در رابطه با رضا شاه در این ایران گلوبال بحث های جالبی شده بود که سعی می کنم مجددا لینک آن را به صفحه اصلی سایت بر گردانیم 2_در مورد« شبکه من و تو » این رسانه ای است برای عوام سازماندهی شده است و بشکل نه چندان پوشیده به دفاع از بازگشت سلطنت پهلوی در ایران تلاش می نماید . علیرغم بودجه بسیار کلان این رسانه ؛مدیران این رسانه درکی از تناسب قوا ی سیاسی در ایران ندارند و نگاهشان بسیار محدود و سطحی می باشد و اصولا در«کلاسی » نیست که بتواند رسانه ای دمکرات و آینده نگر باشند. یک رسانه جدی و ماندگار می باید ، درکی اینده نگرانه از جامعه سیاسی وروند های آتی داشته باشند . حال برگردیم به موضوع رضا شاه و نیروهای مخالف بازگشت سلطنت کدامند :

جنبش های هویت طلبی جامعه اتنیکی ایران + لییبرالها +نیروهای چپ + نیروهای مصدقی وملی + اسلام سیاسی (مجاهدین خلق ، نیروهای اسلامی مدافع جمهوری اسلامی ) بطور جدی مخالف باز گشت نظام پادشاهی در ایران هستند .

3_ دلایل ظهور رضا شاه و اتا تورک پدیده اوائل قرن بیستم و به دقیقا پاسخی به نیاز سیاسی جهان ازاد آن روز بود که ایجاب می کرد که جلوی کمونیست شوروی گرفته شود . این دو شخصیت سیاسی کارهای بسیار مفیدی برای ایران و ترکیه انجام دادند . نو سازی جامعه (بشکل اجباری) و از بالا ؛ تاسیس ارگانها و نهاد های یک جامعه مدرن مثل دادگستری، نظام اموزشی مدرن ، تاسیس و گسترش صنایع و زیر ساخت های اساسی مثل راه آهن و پل ها ، تاسیس دانشگاهها و... این ها اقدامات مثبت رضا شاه در ایران بود که قابل تقدیر است . اما کشف اجباری حجاب ، تصرف اجباری بخش عمده زمین های حاصلخیز چندین استان از سوی رضا شاه ، سرکوب نیروهای دمکرات و جمهوریخواهان + حذف و سرکوب جامعه اتنیکی بسود هویت ایرانی و.... از اقدامات منفی رضا شاه بود در حالی که کمال اتاتورک حداقل مجلس قدرت مندی از خود باقی گذاشت .« رضا قلدر » همین مجلس را از قدرت ساقط کرد و همه چیز در کف اختیارو تصمیم شخصی او بود . «رضا میر پنج» را که انگلیسی ها به قدرت رسانده بودند .رضا شاه چندان قدرت تشخیص آینده را نداشت و در جنگ جهانی دوم جانب متحدین و هیتلر را گرفت و سرانجام توسط همان انگلیس به جزیره موریس تبعید شد.4_ مهمترین اشتباه رضا شاه و کمال آتوترک این بود که با سرنیزه و قدرت نظامی - امنیتی به جنگ اسلام سیاسی و اجتماعی برخواستند و بزور سعی کردند که جامعه سنتی ایران و ترکیه را لائیک و سکولار نمایند و هر دو در نهایت شکست خوردند . واکنش این اقدامات این رهبر ،یکی انقلاب اسلامی 57 در ایران و برقراری حاکیمت اسلام نرم سیاسی ؛ حزب توسعه و عدالت در ترکیه بود . ترکیه تواتنست توسعه اقتصادی و سیاسی چشم گیری نماید و ایران اسیر خمینی شد و در مرحله نابودی قرار گرفته است . تمایل جامعه سیاسی به ظهور رضاشاه دوم تلاشی از سر نا امیدی است .ایران در اوایل قرن 20 نیست . خاورمیانه جدیدی در حال شکل گیری است .اگر روند های سیاسی در همین سمت خط مشی علی خامنه ای پیش رود ؛ تلاشی و تجزیه ایران قطحی است .ایران را تنها دور اندیشی و خردمندی و با ابزار توسعه و دمکراسی می تواند نجات دهد ؛ هیج شخیصتی دوبار متولد نمی شود