Skip to main content

صفحه ای در فیسبوک وجود دارد

صفحه ای در فیسبوک وجود دارد
Anonymous

صفحه ای در فیسبوک وجود دارد به نام ژانر با آدرس «https://www.facebook.com/BIG.janr» که به طنزهای سیاسی - اجتماعی اختصاص دارد. با توجه به ادبیات این صفحه به نظر میرسد که توسط فرد یا افرادی جوان نوشته میشود چون از اصطلاحات جدید و نامأنوس (البته برای نسلهای قدیمیتر) فراوان استفاده میکند و همچنین ادبیات مطالبش شاید برای عده ای به هیچ وجه قابل تحمل نباشد. من شخصا به دلایلی از مشتریان این صفحه هستم. به هر حال پس از آن به اصطلاح مستند کذایی شبکه من و تو درباره رضا پهلوی، این صفحه نیز مطلبی به طنز در نقد آن نوشت. چیزی که بیش از خود مطلب جالب بود، عکس العمل حضرات سلطنت طلب بود. این جماعت (اعم از مرد و زن) با توسل به فحشهای ناموسی آنچنانی و ناف به پایین به نویسنده مطلب حمله گسترده ای کردند و دست آخر هم با توسل به ریپورت، مطلب را از فیسبوک برداشتند.

در حالی که مطلب مذکور تا جایی که من دیدم، بیش از 11000 بار لایک خورده بود. به هر حال این جماعت بدین وسیله نشان داد که در طی نزدیک به این 35 سال نه چیزی یاد گرفته و نه عوض شده و همچنان ادامه دهنده ثابت قدم راه اوباش ساواکی و عناصری چون حاج ابوالقاسم جوانها، شعبون جعفریها و طیب حاج رضاییها باقی مانده است. نویسنده (نویسندگان) صفحه ژانر در واکنش به توسل خانمها و آقایان پهلوی پرست، مطلبی این بار جدی نوشتند که مطالعه آن خالی از لطف نیست. من تا جایی که امکانات «صفحه شما» اجازه دهد، مطلب را پیست میکنم و علاقه مندان میتوانند بقیه مطلب را از آدرس داده شده بخوانند.:
«(این مطلب طنز نیست.
در جواب به مستند اخیر "من و تو" درباره‌ی رضا پهلوی و آنها که یکی از پستهای این صفحه را ریپورت کردند)

در روز چهارم مرداد از شبکه‌ی "من و تو" فیلم مستند مانندی درباره‌ی زندگی رضا پهلوی پادشاه سابق ایران پخش شد که پیج ژانر طبق روال همیشه‌اش، هجوی بر آن برنامه نوشت. مخاطبان سلطنت طلب این صفحه در دو دسته‌ی اصلی از آن مطلب آزرده شدند:
الف) یک عده‌ آن را خلاف واقع می‌دانستند.
ب) عده‌ای با علاقه‌ی وافری که به بت سازی از شخصیت‌ رضا پهلوی و پسرش دارند آن را توهین به مقدساتشان دانستند.

در جواب دسته‌ی الف همان انتقادات را این بار بدون کرشمه و طنز بیان می‌کنیم:

1-مستند شبکه‌ی من و تو اگر قرار بود حالتی مانند برنامه‌های صدا و سیما پیدا نکند بایست به نقاط سیاه کارنامه‌ی رضا پهلوی نیز می‌پرداخت. تمام کسانی که پای آن مطلب کامنت گذاشته بودند به دیکتاتور بودن رضا شاه اذعان داشتند. آیا انجام یک سری عملیات عمرانی دلیل بر آن است که سیاهیِ استبداد را بپذیریم؟ آیا در دوره‌ی سلطنت رضا پهلوی افراد کمی اعدام و کشته شدند؟ آیا میرزاده‌ی عشقی ترور نشد؟ آیا فرخی یزدی را بعد از شکنجه‌های گوناگون نکشتند؟ آیا سازنده‌ی زندان قصر اولین زندانی همان زندان نبود؟ آیا کسانی که در به قدرت رسیدن رضا شاه نقش داشتند تک به تک کشته نشدند؟ آیا ایران از وجود هرگونه حزب خالی نبود؟ آیا میراث مشروطه و استقلال مجلس به باد نرفت؟ آیا تیرباران‌های گسترده در قبال مخالفین صورت نمی‌گرفت؟ آیا مصونیت پارلمانی نمایندگان لغو نشد و بسیاری از آنها به زندان نیفتادند؟ آیا در قتل عام گوهرشاد لااقل 1000 نفر در یک روز کشته نشدند و جنازه‌هایشان در گور دسته جمعی ریخته نشد؟ آیا تقی ارانی در زندان به قتل نرسید و ماجرای 53 نفر رخ نداد؟ آیا کیخسرو شاهرخ نماینده‌ی زرتشتیان مجلس کشته نشد؟ آیا طبق اسناد مکتوب ایالات متحده رضا پهلوی در زمان مرگ در حسابهاي بانکي‌اش در لندن و نيويورک و تورنتو 200 میلیون دلار ذخيره پولي نداشت؟ آیا او در بانک ملی برابر 50 میلیون دلار سرمایه‌ی ارزی نداشت؟ (در آن زمان ثروتمندترین فرد جهان یعنی جان. دی. راکفلر یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار سرمایه داشت) آیا 7000 روستا به شکل 6 دانگ به او تعلق نداشت؟ آیا در همین دوره عمال آلمان نازی روزنامه‌ی "ایران باستان" را جهت ترویج عقاید فاشیستی با تیتراژ بالا چاپ نمی‌کردند؟

2-در بخشی از آن مطلبِ حذف شده اشاره کردیم که شبکه‌ی من و تو نه تنها به واقعیت‌های تلخ آن دوره اشاره نکرده، بلکه بسیاری از آنها را قلب کرده است. در جایی از مستند واره‌ی زندگی رضا پهلوی گفته می‌شود: "با از هم پاشیدن حلقه ی سیاسی اطرافیان رضا شاه، چه با حذف سیاسی و چه با خانه نشین کردنشان، بار سنگین مدیریت به دوش رضا شاه افتاد". آیا اشاره‌ای کوتاه به آنهمه قتل با همین یک خط تحریف تاریخ نیست؟ آیا تبدیل کردنِ "اعدام مخالفان" به عبارت مبهمِ "حذف سیاسی" نوعی دروغ پردازی و لطیف کردن واقعه نیست؟»
3-عده‌ای سلطنت طلبی را در ذات ایرانی‌ها می‌دانند و ...