Skip to main content

رضا شاه پهلوی قطعا مجموعه ای

رضا شاه پهلوی قطعا مجموعه ای
Anonymous

رضا شاه پهلوی قطعا مجموعه ای از عناصر و جنبه های مثبت و منفی بوده است.
در دورانی که ما به دنیا آمدیم و به مدرسه و دبیرستان رفتیم و پا به دانشگاه گذاشتیم تا روزی که ملاها بر سرنوشت سیاسی ملت ایران سیطره یافتند و دودمان ایرانیان را برباد دادند ، همواره صدای مخالفان رضاشاه بلند تر از دیگران به گوش می رسید.

زیرا مخالفان درجامه روشنفکران بودند و پرچم عدالتخواهی یا ملی گرایی یا سوسیالیسم و مساوات و آزادیخواهی در دست آنها بود.
و از آنجا که کشور به شیوه ای استبدادی اداره می شد ، نابه سامانی ها ، ضعف ها یا حق کشی ها بیشتر از پیشرفت ها و سامان یابی ها ـ که غالبا نادیده گرفته می شدند ـ به چشم می آمد .
به خصوص آن که ملاها همچنان صاحب مشروعیت دینی بودند و بر افکار و عقاید مردم تأثیر فراوان داشتند ، در این سالها ـ به دلایلی که مربوط به تضعیف موقعیت و حذف امتیاز ها ی آنان بود ـ در کوبیدن رضا شاه شرکت فعال داشتند.

ازین رو ما ـ یعنی نسل ما ـ در یک فضای ضد رضاشاهی بار آمد تا آن که انقلاب شد و روحانیت آمد «اسلام عزیز» خود را پیاده کرد !!
سی سال لازم بود تا چشم بسیاری از ایرانیان بر این حقیقت تاریخی روشن شود که رضا شاه به رغم دیکتاتورمنشی هایش و به رغم برخی کارهای ناروایش (از جمله دستور قتل دوشاعر بزرگ) ، فردی بالیاقت ، میهن پرست و خدمتگزار بوده است.
این واقعیت حتی در داخل رژیم ملاها ــ که کینه ورزترین اقشار اجتماعی ایران بر ضد او بودند ــ نیز پذیرفته و از زبان برخی کارگزاران نظام خمینیستی نیز بیان شد!
من اکنون که این مطالب را می نویسم ، بیش از یک چهارم این فیلم مستند را ندیده ام ، اما دیر زمانی ست (نزدیک به بیست سال است) که به روشنی دریافته ام که در این هفتاد هشتاد سال تاریخ معاصر ایران قطعا دشمنان خونی رضا شاه (آنها که انتقاد اصولی داشتند مثل مصدق یا بهار به کنار) انسان های شریف تری از وی نبوده اند و انسان های با لیاقت تری از وی نبوده اند و انسان های میهن پرست تری از وی نبوده اند ، سهل است بسیاری از آنها موجودات پست و نامردم و وطن فروش یا متحجران عقب ماندۀ مخالف آزادی زنان و مخالف آموزش مدرن و مخالف پیشرفت علمی و صنعتی و اجتماعی ایران بوده اند!
دشمنان رضا شاه حتی خوب ترین هاشان هم هرگز بر او فضیلت برتری اخلاقی یا انسانی یا فکری نداشته اند.
دیریست که ازین نکته اظهار تأسف می کنم که قضاوت بسیاری از هم نسلان ما به تأثیر از تبلیغات ملاها یا فئوادال زاده ها یا اشرافزاده های وابسته به قاجارها ، چه درلباس ملی گرا چه درجامه توده ای (کمونیست) ، قضاوت ناجوانمردانه ای در حق این سردار شجاع ایرانی بوده است.
البته این به معنای آن نیست که ازوی نباید انتقاد کرد و نیز به معنای آن نیست که جانشین وی هم از همان شجاعت و کاردانی او برخوردار بوده است ! نه !

حرف من در اینجا تنها برای اظهار تأسف از فریبی ست که سال های سال در آن غوطه ور بوده ایم است . بنا بر این ، یادادشت از سوی من صرفا کوششی ست در جبران آن داوری نا برحقی که نسبت به این مرد با اراده و ایران دوست و خدمتگزار داشته بوده ام .
توجه شود که قصد من در نوشتن این یادداشت نه اعتبار سیاسی بخشیدن به مدعیان میراث رضاشاه ست و نه پاک و مبرا از انتقاد دانستن او !
م.سحر
پاریس 29/7/2013
این یادداشت را من در فیسبوک زیر ویدئوی فیلم نوشته و قصد داشتم فیلم را ببینم که از یوتوب آن را حذف کردند
اینجا در حاشیه مطلب دوست نازنینم دکترضیا صدر الاشرافی قرار می دهم برای اطلاع علاقمندان