Skip to main content

جناب رازی ! قصد ندارم در در

جناب رازی ! قصد ندارم در در
Anonymous

جناب رازی ! قصد ندارم در در بحث بین شما و جناب سهند دخالت بکنم و قبلا هم با شما و جناب ایرانخواه اتمام حجت کرده ام. ولی احساس میکنم بحث از مسیر اصلی خارج شده و شما بیش از حد اصرار می کنید تا این سند را ببینید. این سند باشد نباشد تاثیر چندانی در اصل مساله که این سرزمین به ندرت در تاریخ ایران نامیده شده ، ندارد. اینقدر تنگ نظری و یک دندگی فکر کنم غیر منطقی باشد. بنابر این شما را ارجاع می دهم به دو مقاله مستند در این مورد که اگر این دو را بخوانید و ذره ای منطق در وجودتان باشد دیگر بی شکبحث سند را فیصله خواهید داد.با این توضیح که لینک این مقالات را یکی از دوستان در کامنت همین مقاله گذاشته بودند:



آیا افغانستان جزء ایران بوده ؟ (3)
... نام «ایران» در قرون وُسطا معلق بوده و بر سرزمین و مرزهای مشخصی اطلاق نمی شده است. زیرا پس از انقراض سلطنت یزدگرد ساسانی پادشاه فارس بدست اعراب، تا قرن دهم هجری، چیزی بنام شاهنشاهی فارس یا ایران در تاریخ وجود ندارد.
در منابع دورة اسلامی، بخش اعظم بلاد ایران امروزی تا دوره شاه تهماسب و شاه عباس صفوی، به مدت بیش از یکهزار سال، بنام‌های فارس، عراق عجم و... یاد شده و بخش اعظم افغانستان امروزی بنام خراسان و سیستان یاد شده است.
... در دوره اسلامی، حاکمان ذیل به ترتیب یا در عرض هم، به مدت حدود یکهزار سال، بر بخش اندک یا کل سرزمین خراسان و فارس و عراق عجم و عراق عرب ، بطور مستقل یا وابسته به دستگاه خلافت اسلامی، حکومت کرده اند، و هیچ‌کدام رسما بنام پادشاه ایران حکومت نکرده اند.
http://urozgan.org/fa-AF/article/7679/
آیا افغانستان در زمان گذشته جزء ایران بوده؟ (بخش 1)
http://urozgan.org/fa-AF/article/6628/