Skip to main content

اقبال جان/ شاید دارم به هذفم

اقبال جان/ شاید دارم به هذفم
کیانوش توکلی

اقبال جان/ شاید دارم به هذفم نزدیک میشم ، قصدم از این گفتار ویدئویی این بود که بحث باز بشه و تعداد هر چه بیشتری در این گفت و گو شرکت کنند اینکه برنامه اپوزیسیون پس از انتخاب حسن روحانی چیست ؟ ایا همان خط مشی ها و سیاست اپوزیسیون که یکی اصلاح طلبی و دیگری سرنگون طلبی را با همان راه و روش بایستی دنبال کرد؟اکثر احزاب و سازمانهای اپوزیسیون سکولار و دمکرات خواهان تحریم بودند ولی این تحریم آنطوری که انتظار می رفت ، اتفاق نیفتاد . با انتخاب حسن روحانی توده میلیونی مردم در انتظار وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری اسلامی هستند. سیاست تبلغی ما چه باید باشد؟

ایا مگر می توانیم جدا از خواستهای مشخص مردم؛ خیلی جلوتراز انان حرکت کنیم و مثلا همه چیز را حواله بدهیم که با سرنگونی رزیم ...؟ویا اینکه بر اساس وعده های داده شداز سوی رئیس جمهوری عمل کنیم و ان خواستها را مرتب تکرار کنیم .در اینکه هیج نظام استبدادی پایدار نیست و روزی در هم خواهد شکست، درش جای هیجگونه شک و شبهه ای نیست . در 30 گذشته تعداد این رزیم ها حداقل به 50 کشور می رسد از اروپای شرقی گرفته تا کشورهای اسیایی ، افریقایی و ..... در مصر به اعتقاد من کودتا صورت گرفته و سکولار ها ، لیبرال ها و چپ ها رو دست خوردند .جامعه مصر سکولار نشده بطور مثال همین دیروز در روز عید فطر در قاهره جامعه اسلامی مصر دو پاره شده یک بخش پشت سر نظامیان نماز خواند و بخش دیگر پشت اخوانی ها... البته جای شکرش باقی که 90 در صد مردم ایران دیگر توهمی به حکومت اسلامی ندارد.بعبارت دیگر در یک انتخابات کاملا ازاد در کشور ما ، بعید است که جمهوری اسلامی بیش از ده در صد ارا مردم را به دست آورد. نه در ترکیه و نه در مصر هنوز سکولار ها و لائیک ها در اکثریت نیستند و اسلام سیاسی میدان دار اصلی سیاست در این دو کشور است . نتیجه انتخابات ازاد در هر دو کشور ترکیه و مصر نشان داد که سکولار ها و لائیک ها برنده انتخابات نبودند . از این نظر ایرانیان با تجربه 34 سال از حکومت اسلامی در پذیرش یک نظام عرفی و سکولار جلو دار کشورهای منطقه هستند . در این همین جا تاکید می کنم که اسلام ستیزی ربطی به سکولاریسم ندارد و در یک نظام سکولار همه ی ادیان حق فعالیت آزادنه عقاید مذهبی خود را دارند و سخن شما اینجا درست است که جمهوری اسلامی به دلیل محدویت های ذاتی و ایدئولوزیک اش نمی تواند یک نظام اکثریت باشد و در نتیجه مجبور است به استبداد خشن مذهبی روی آورد . در مورد حسن روحانی ایشان اصلاح طلب نیست و میانه روی ایشان هم ناشی از شکست سیاست خامنه ای_ احمدی نژاد است شخصا ایشان را «عقل پخته نظام» می دانم . در دولت ایشان حتی یک اصلاح طلب شناخته شده وجود ندارد..
اتفاقی که با برکناری مرسی در مصر افتاد این بود که عربستان وقطر راهشان را از ترکیه اردوغان جدا کردند . آنان با پولهای نفتی خود سعی می کنند اخوانی ها در منطقه ایزوله کنند در حالی که غرب برای ایزوله کردن گروههای اسلامی تروریستی مثل القاعده به احزاب اسلامی میانه رو میدان می دهد. کودتا در مصر برنامه اوباما برای صلح در خاورمیانه و سرکوب القاعده رابرهم زد .ولی غرب همچنان در پی اشتی میان دو پاره جامعه مصر تلاش می کنند که هنوز بایستی منتظر اتفاقات بعدی در مصرماند