Skip to main content

آقای اقبالی این مقاله را به

آقای اقبالی این مقاله را به
Anonymous

آقای اقبالی این مقاله را به خوانید تا امشب راحت بخوابید.

رویکرد اقلیت عرب ایران در ناآرامی خاورمیانه

خبرگزاری رویترز روز جمعه با اشاره به حملاتی که در ماههای اخیر به لوله های نفت و گاز ایران در خوزستان شده است، گزارشی درباره اقلیت عرب زبان در خوزستان ایران منتشر کرد که بخشهایی از آن را در زیر می خوانید:



شورشیان عرب هفته گذشته خط لوله گاز ایران را منفجر کردند و این حمله را به برادران مسلح خود در سوریه تقدیم کردند. این اقدام به منزله نمونه ای از تاثیر جنگ داخلی سوریه و گسترش درگیری ها به سراسر منطقه ای است که می تواند پیامدهای انفجاری برای ایران داشته باشد. این انفجار دو روز پس از آن به وقوع پیوست که حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران فعالیت دولت خود را آغاز کرد....

گروه های خرابکار به خط لوله کارخانه پتروشیمی شهر ماهشهر در جنوب غرب ایران حمله کردند. ماهشهر شهری نفت خیز است و اکثریت جمعیت آن اقلیت های قومی عرب معروف به اهوازی هستند. خبرگزاری های داخلی ایران خبر مربوط به آتش گرفتن خط لوله گاز هفته گذشته را گزارش کردند اما نوشتند علت این انفجار مشخص نیست.

اعراب اهوازی اقلیت کوچکی از جمعیت ایران هستند. بعضی از این اعراب خود را تحت «اشغال» ایرانیان می خوانند و می خواهند استقلال و خودمختاری داشته باشند. آتش خصومت های قومی و فرقه ای اعراب با ایران هیزمی به خرمن جنگ سوریه و عراق و محرکی برای ناآرامی سیاسی منطقه، از بیروت گرفته تا بحرین است.

تهران هر گونه ادعا در مورد نارضایتی شدید بین دولتمردان جمهوری اسلامی و اقلیت های عرب کشور را رد می کند و انتشار چنین گزارش هایی را توطئه خارجی برای به سرقت بردن نفتی مناطق ثروتمند خلیج فارس می خواند.

سالیان متمادی است که برخی از مناطق ناآرام بوده اند و هم اکنون بعضی از اعراب اهوازی خود را بخشی از درگیری بزرگتری بین ایران شیعه و کشورهای عرب تحت حاکمیت دولتمردان سنی کشورهای منطقه خلیج فارس قلمداد می کنند.

با وجودی که اکثریت قریب به اتفاق اهوازی ها شیعه هستند، اما بعضی از آن ها با شورشیانی که بیشتر آن ها سنی هستند و با حکومت پرزیدنت بشار اسد مبارزه می کنند، حس همدردی دارند.

یک فعال اهوازی در منطقه به رویترز گفته است «سرزمین ما اشغال شده است و مردم سوریه در سایه یک حکومت دیکتاتوری روزگار می گذرانند که به منافع ایران در منطقه خدمت می کند. اگر بشار سقوط کند، ایران نیز سقوط خواهد کرد و این شعار اهوازی ها است».

«عربستان»
جمهوری اسلامی به طور قطع پس از سقوط اسد نیز به بقای خود ادامه خواهد داد. اما این شعار نمایانگر این واقعیت است که تحولات سوریه برای ثبات استان خوزستان تهدید بسیار جدی تلقی می شود. اکثریت جمعیت عرب خوزستان را «عربستان» می نامند، خوزستان از نظر منابع طبیعی از جمله غنی ترین نقاط جهان محسوب می شود.

یک گروه شبه نظامی اهوازی اعلام کرده است خط لوله را با مواد منفجره ساخت داخل منفجر کرده است تا به تلافی بدرفتاری مقامات جمهوری اسلامی با اقوام عرب و نقش تهران در سوریه و عراق به اقتصاد ایران ضربه بزند.

«لشکر شهدای محی الدین الناصر» که مسئولیت حمله های گذشته به ساختارهای زیربنایی انرژی ایران را به عهده گرفته بود، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد «این عملیات قهرمانانه به دشمن ایرانی پیامی ارسال می کند که مقاومت ملی اهواز از توانایی وارد کردن ضربه های دردناک به تاسیسات دشمن ایرانی در داخل و خارج از اهواز برخوردار است».

این گروه تهدید کرده است که با هماهنگی با اقلیت های کرد و بلوچ ایران فعالیت های خود را تشدید خواهد کرد.

اعراب اهوازی خواهان یک کشور مستقل در ورای مرزهای خوزستان هستند. صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق تلاش کرد تا در دوران جنگ ایران و عراق خوزستان را به عراق ملحق کند . صدام و کشورهای عرب حامی او شعار «آزادسازی» اهوازی ها را در مرکز این هدف قرار داده