Skip to main content

گزارشی از فرانسه24:

گزارشی از فرانسه24:
Anonymous

گزارشی از فرانسه24:
ارتش مصر پس از هشدارهای مختلف به هواداران مرسی، عمليات برچيدن تحصنهای آنها در ميدان رابعه العدويه و النهضه قاهره را آغاز کرد و تا شب گذشته اين تحصن ها را برچيد.

حازم الببلاوی نخست وزير مصر گفت تصميم برای برچيدن تحصن ها کار ساده ای نبود، برعکس تصميم بسيار مشکلی بود. ما برای حفاظت از مردم و امنيت آنها و ايجاد ثبات در کشور و خيابانها، به وزارت کشور دستور داديم تا اين تحصن ها را برچيند. وزير کشور نيز همين حرف را زد و گفت به هنگام ورود نيروهای امنيتی، به ناگهان با شليک از طرف تظاهر کنندگان مواجه شدند. متحصنان ابتدا شروع به شليک به سمت نيروهای امنيتی کردند و نيروهای امنيتی بيشترين خويشتنداری را از خود نشان دادند.


خبرگزاری فرانسه گزارش داد نيروهای امنيتی مصر کمپ اصلی گروه اخوان المسلمين در ميدان رابعه العدويه در قاهره را به ”کنترل کامل“ درآوردند. در جريان درگيريها، آمارهای متناقضی در مورد تعداد قربانيان اعلام شده است. دولت مصر تعداد قربانيان را در قاهره و اسکندريه 278نفر اعلام کرد. دولت مصر می گويد ابتدا هواداران اخوان المسلمين شليک کردند و 43 مأمور دولتی را کشتند.

بنا به اعلام خبرگزاريها، هواداران مرسی همچنين 3 کليسا را به آتش کشيدند. آنها به مراکز دولتی و اماکن عمومی در قاهره و اسکندريه و برخی ديگر از شهرها حمله کردند و تعدادی از آنها را تخريب و به آتش کشيدند. گفته می شود در جريان درگيريها حداقل 2 خبرنگار کشته شدند. نيروهای امنيتی مصر، تعدادی از رهبران اخوان المسلمين را دستگير کردند.

تلويزيون الجزيره گفت: در جريان برچيدن تظاهرات در ميدانهای رابعه و النهضه صدها نفر کشته يا زخمی شدند. در همين رابطه طرفداران محمد مرسی قانون اضطراری مصر در استانهای مختلف را به چالش طلبيده و تظاهرات برگزار کردند. درگيريهايی نيز بين طرفداران و مخالفان محمد مرسی رخ داد. دولت مصر به مدت يک ماه قانون اضطراری را در 14 استان وضع کرد.

جبهه نجات ملی مصر درباره برچيدن تحصن ها بيانيه يی صادر و اعلام کرد: مردم مصر بايد سر خود را بالا بگيرند و سران اخوان المسلمين بايد به عنوان مسببين اين فاجعه محاکمه شوند.

جنبش جوانان انقلاب مصر معروف به جنبش تمرد از اقدام ارتش مصر برای برچيدن تجمع هواداران اخوان المسلمين حمايت کرد. اين جنبش همچنين استعفای محمد البرادعی در چنين شرايطی را محکوم کرد و آن را فرار از مسئوليت دانست.

حزب التجمع مصر اعلام کرد اخوان المسلمين سعی می کند طوری وانمود کند گويی يک جنگ داخلی رخ داده است. اين موضوع بعد از اين که مردم عليه برنامه آنها قيام کرد، صورت گرفته است. اين حزب تأکيد کرد آتش زدن کليساها جنگ داخلی را شعله ور نخواهد کرد.

حزب آزادگان مصر نيز تأکيد کرد: آنچه که اتفاق افتاد اراده مردم بود که نيروهای مسلح برای پاکسازی مصر از تروريسم انجام داد.

احمد الطيب شيخ جامعه الازهر مصر از همه طرفها خواست که اين جامعه را وارد نزاعهای سياسی نکنند. وی خواستار توقف درگيريها شد. شيخ الازهر همچنين از همه طرفها خواست حکمت و درايت را به کار بگيرند

تلويزيون اسکای نيوز گفت: جان کری وزير خارجه آمريکا مسئوليت آنچه را که در مصر به وقوع پيوست برعهده کليه طرفها و جريانها دانست. وی گفت: ما از مردم مصر حمايت می کنيم و آنها را به دموکراسی ترغيب می کنيم.

کاترين اشتون رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا طرفين را به خويشتن داری دعوت کرد.

علا الاسوانی نويسنده مصری طی مصاحبه ای با تلويزيون فرانسه 24 گفت: اخوان المسلمين مسلح هستند و مردم را می کشند و شکنجه می کنند. آنها 45روز است اين وضعيت را ادامه می دهند… ارتش به آنها چندين بار اخطار داده است. تک تيراندازها مربوط به اخوان المسلمين هستند… مردم مصر 30 ميليون نفر هستند که به خيابان آمدند تا از شر اينها خلاص شوند. اينها فقط صدها نفر هستند که دارند کليساها را در سراسر کشور به آتش می کشند.