Skip to main content

مواضع دولتها و شخصيتهاي مذهبي

مواضع دولتها و شخصيتهاي مذهبي
Anonymous

مواضع دولتها و شخصيتهاي مذهبي در قبال تحولات اخير مصر

فرانسه ـ لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه، مصر را كشوري مهم براي خاورميانه توصيف كرد و با اشاره به بحران در كشورهايي نظير سوريه، عراق و لبنان، در مورد وضعيت ايجاد شده در منطقه، گفت وضعيت «بسيار، بسيار، بسيار نگران‌كننده است».

لوران فابيوس افزود: خشونتهاي مصر وضعيت بسيار نگران كننده يي را براي كل منطقه‌ ايجاد كرده و از اين پس اين خطر جدي است كه نيروهاي افراطي از تنشهاي جاري به طور كامل بهره‌برداري كنند. به گزارش سايت خبرگزاري فرانسه (25مرداد) وزير امور خارجه‌ فرانسه، دولت مصر را به اتخاذ گامهاي جدي و عملي براي جلوگيري از گسترش خشونت‌ها در اين كشور فراخواند.

كويت با ابراز تأسف از كشته شدن تعداد زيادي از مردم مصر خواهان خويشتنداري و ايستادگي در برابر تمامي كساني كه سعي در شعله ور كردن فتنه را دارند شد.
به گزارش تلويزيون العربيه(26مرداد) كويت اعلام كرد : ما به يك گفتگوي ملي جامع با شركت تمامي طرفها دعوت مي كنيم و تآكيد كرد از تمام اقدامات دولت مصر مبني بر حفاظت از امنيت و ثبات كشور حمايت مي كند.
رهبري فلسطين نيز بر ايستادگي در كنار مردم مصر به منظور حفاظت از امنيت و استقلال آن تأكيد كرد و خواهان عدم دخالت در امور داخلي مصر گرديد و بر نفي تروريسم كه اماكن عمومي را هدف قرار مي دهد تأكيد نمود.
رهبري فلسطين همچنين از موضع عربستان سعودي بعنوان يك موضع مسؤلانه براي حفاظت از امت عربي تقدير كرد.
كليساي قبطي ارتودكسي مصر اعلام كرد در كنار پليس و نيروهاي مسلح مصر در مقابله با گروهها خشونت طلب مسلح و تروريسم سياه در داخل و خارج مي ايستد.
به گزارش تلويزيون الجزيره (26مرداد) كليساي اروتودكس مصر در بيانيه اش تجاوز به مؤسسات دولتي و كليساها و ايجاد ترس در ميان مسيحي ها و مسلمان را بشدت محكوم كرد.
طرفداران محمد مرسي طي روزهاي گذشته به سيصد كليسا در شهرهاي مختلف حمله كرده و برخي از آنها را به آتش كشيده اند.
شيخ الازهر، شيخ احمد الطيب به يك مصالحه ملي فراخوان داد و از تمام مردم مصر خواست كه خويشتندار و ملتزم به حكمت و عقل و حفاظت از خون همديگر باشند.
شيخ الازهر ضمن ابراز تأسف از خونهايي كه تاكنون به زمين ريخته شده از تمامي طرفها خواستار گفتگو براي يافتن يك راه حل مسالمت آميز از بحران كنوني شد.
احمد الحواري عضو اپوزيسيون مصر به سي.انةان (26مرداد) گفت: محد مرسي به‌طور دموكراتيك استيضاح شد. در مصرانتخابات صورت گرفت اما دموكراسي را به يك انتخابات خلاصه نكنيد. دموكراسي يعني قانون اساسي وجود داشته باشد، پارلمان و يك روند دموكراتيك در كار باشد اما هيچ‌كدام از اينها نبود. مرسي خودش را مافوق قانون اعلام كرد و يك قانون اساسي را با جعل و فريب تدوين كرد. اقدامي كه شرم‌آور بود.