Skip to main content

ميراث مكتوب: پروفسور عنايت

ميراث مكتوب: پروفسور عنايت
Anonymous

ميراث مكتوب: پروفسور عنايت الله رضا مدير بخش جغرافيا و عضو شوراي عالي علمي مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي امروز 20 تيرماه در سن 90 سالگي درگذشت. فضل الله رضا، برادر او است.
به گزارش روابط عمومي ميراث مكتوب،پيكر شادروان دكتر رضا روز دوشنبه مورخ 21/04/1389 ساعت 9:00 صبح از مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي در نشاني نياوران – كاشانك – اول جاده دارآباد تشييع مي‌شود. مجلس ختم نيز روز سه‌شنبه 22/04/1389 ساعت 18:00 الي 20:00 در تالار رسول اكرم(ص) مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي منعقد مي‌شود.

عنايت‌الله رضا 18خرداد سال 1299 در خانواده‌اي روحاني در رشت به دنيا آمد. نام خانوادگي او منسوب به حاجي آقا رضاست كه از مجتهدين عاليقدر گيلان بوده است.
وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهرهاي رشت و تهران گذراند و در سال 1316 ديبلم متوسطه را در رشته ادبيات از دبيرستان دارالفنون اخذ كرد

و سپس در همان سال در دانشكده افسري ثبت نام كرد و در سال 1318 به جرگه افسران ارتش ايران پيوست.
وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهرهاي رشت و تهران گذراند و در سال 1316 ديبلم متوسطه را در رشته ادبيات از دبيرستان دارالفنون اخذ كرد
رضا، پس از پايان دانشكده افسري، در نيروي هوايي ارتش پذيرفته شد و در آنجا دوره خلباني هواپيماهاي جنگي را گذراند. در همين دوره بود كه فعاليت‌هاي سياسي خود را آغاز كرد و به سبب همين فعاليت‌ها، در سال 1325 به تبعيدي ناخواسته رفت كه حدود 20 سال به طول انجاميد.
او در دوره تبعيد، نخست در دانشكده حزبي شهر باكو موفق به اخذ مدرك ليسانس شد و پس از آن در آزمون دكتراي رشته فلسفه دانشگاه دولتي انديشه‌هاي كسروي به راهنمايي پروفسور ماكاولسكي -از استادان بزرگ فلسفه در اتحاد جماهير شوروي- با درجه عالي دفاع كرد.
دكتر رضا سرانجام در سال 1347به ايران بازگشت و در كتابخانه پهلوي كه در آن زمان يكي از مراكز ايران شناسي بود به كار مشغول شد و سپس براي تدريس در مراكز دانشگاهي به همكاري دعوت شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در كنار تدريس در دانشگاه‌ها به عنوان مشاور عالي علمي در پژوهشگاه علوم انساني و سپس در سال 1365 در مركز دائره‌المعارف بزرگ اسلامي به عنوان مدير بخش جغرافيا و عضو شوراي عالي علمي به همكاري پرداخت كه اين همكاري تا به امروز ادامه دارد.
وي داراي بيش از 120مقاله در دائره‌المعارف بزرگ اسلامي و بيش از 60 مقاله در مجلات و نشريات خارج از مركز دائره‌المعارف و همچنين10مقاله ترجمه شده در مجلات و نشريات مختلف است.