Skip to main content

شما که بیدارید لطفا تحلیل خود

شما که بیدارید لطفا تحلیل خود
کیانوش توکلی

شما که بیدارید لطفا تحلیل خود را از مخالفت فرانسه با مذاکرات هسته ای ژنو را بنویسید تا من هم بیدار بشم . مردم ایران با این تحریم ها به گدایی رسیده اند . شما حتی جرات ندارید که با نام خودتان بنویسید فقط شعار می دهید . اسرائیل با 300 کلاهک اتمی سرزمین اعراب را در اشغال خود دارد و در عین حال معلم اخلاق جهان شده است . بنظر می رسد که شما مقاله را نخوانده اید ؛ اظهار نظر می فرمائید.... دلیل همسویی فرانسه در این نوشته ، چنین بیان شده است :

فرانسه مدتهاست که با رکود اقتصادی و افزايش روز افزون نرخ بيکاری دست به گريبان است. دولت هولاند که با شعار کاهش بيکاری جوانان و جلوگيری از تعطيلی صنايع و بهبود اوضاع اقتصادی کشور بر سر کار آمد، در مدت ١٨ ماهی که بر سر کار است نه فقط از عهده تحقق شعار های انتخاباتی خود بر نيامده بلکه مشکلات اقتصادی از جمله روند تعطيلی برخی از رشته های صنعتی و شمار بيکاران مدام سير فرازی طی کرده است. دولت فرانسوا هولاند از نخستين ماه های حکومت خود نزديکی به عربستان، قطر و ساير کشور های عربی حوزه خليج فارس را يکی از راه حل های مشکلات اقتصادی فرانسه تشخيص داده است. اين کشور ها که از قدرت خريد و توان سرمايه گذاری بالايی برخوردار هستند اهميت بی سابقه ای برای دولت فرانسه پيدا کرده اند. از سوی ديگر کشور های پيش گفته در سالهای گذشته تا اندازه ای اميد خود را نسبت به دولت باراک اوباما در برخورد قاطع با ايران و سوريه از دست داده اند. اين دولتها حالا مدتی است که می کوشند فرانسه را به ازای گسترش مناسبات مطلوب اقتصادی دلخواه فرانسه با سياستهای منطقه ای خود چه در قبال سوريه و چه در قبال ايران همراه سازند.

بنابراين راز همراهی و همسويی کامل فرانسه با عربستان و قطر چه در قبال بحران سوريه و چه در برخورد با مساله منازعه هسته ای ايران و غرب در اهميت همين مناسبات اقتصادی پيش گفته است. فرانسه ای که در کشور مالی برای حفظ منافع خود از جمله امنيت معادن اورانيوم مورد نياز خويش با گروه های بنيادگرای اسلامی در جنگ است، بخاطر گسترش مناسبات دلخواه اقتصادی خود با عربستان و ساير کشورهای عربی حوزه خليج فارس در سوريه، سياستی ١٨٠ درجه متفاوت از سياست آفريقايی خود اتخاذ می کند و از گروه های بنيادگرای سوريه که ماهيتا با گروه های بنيادگرايی مالی تفاوتی ندارند پشتيبانی می کند.