Skip to main content

مصاحبه بسیار روشنگری است

مصاحبه بسیار روشنگری است
Anonymous

مصاحبه بسیار روشنگری است درباره آن برهه از تاریخ ایران ولی کافی نیست

سایتی در اینترنت هست بنام ویکی پدیا (دانشنامه آزاد) که مورد استفاده بسیاری از کاربران بزبان های مختلف قرار میگیرد.
مطالب این سایت توسط خود کاربران تهیه میشود و تحت نظارت آنهاست. شما هم میتوانید و باید نظر خود را در آن درج نمائید و به این اشتباه تاریخی پایان دهید.

این حادثه در ویکی پدیا چنین گزارش شده ست:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86
_%DA%AF%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%A
F%DB%8C%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D8%B3%D9%81%D8%A7
%D8%B1%D8%AA_%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_
%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87_%D8%A2%D9%85%D8%B1
%DB%8C%DA%A9%D8%A7

در صبح روز ۲۵ بهمن ماه، یک گروه مسلح احتمالاً از هواداران سازمان مارکسیست انقلابی موسوم به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و یا یک گروه مسلح مارکسیست دیگر به سفارت آمریکا در خیابان تخت جمشید یورش بردند. سفیر وقت آمریکا ویلیام سالیوان به تفنگداران دریایی محافظ سفارتخانه دستور داد تا تنها به منظور حفظ جان خود تیراندازی کنند و برای پراکنده کردن چریکهایی که اقدام به بالا رفتن از دیوارها کرده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده نمایند. با وخیم تر شدن اوضاع، سالیوان با دولت موقت تماس حاصل کرده و از آنها کمک خواست. کارکنان سفارت سپس همگی خود را در اتاق گنبدی شکل مخابره خبر حبس کرده و اقدام به از بین بردن اسناد کردند. پس از آنکه مهاجمان، کارکنان سفارت را به مرگ و آتش زدن اتاق مخابره خبر تهدید کردند، به دستور سالیوان، آنان همگی تسلیم شدند. با اینحال امتناع روح‌الله خمینی رهبر انقلاب ۱۳۵۷، از تایید اقدام مذکور، ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت را قادر ساخت تا به نمایندگی از دولتش، به این تنش پایان دهد. پس از گذشت دو ساعت، نیروهای کمیته انقلاب به همراه یزدی وارد درگیری شده و موفق شدند چریک‌ها را به ترک سفارت ترغیب کنند، به این ترتیب در ساعت دوازده ظهر آن روز، کنترل سفارت آمریکا به دست مقامات دولت موقت افتاد.[۵][۶] همان روز، روزنامه اطلاعات، در صفحه اول خود ذیل تیتر «سفارت آمریکا سقوط کرد» نوشت: «سرانجام سفارت آمریکا به تصرف ارتش انقلاب و چریک‌ها درآمد. مأموران سفارت آمریکا و تفنگداران دریایی که از داخل سفارت تیراندازی می‌کردند، در این دقایق تسلیم شدند و چریک‌ها و افراد مسلح به داخل سفارت رفتند.»[۷] یزدی ضمن عذرخواهی از سالیوان این واقعه را حاصل عوامل کنترل نشده انقلاب دانست و به او اطمینان داد که امنیت آنها از آن به بعد تضمین خواهد شد.[۸]
منابع این گزارش بشرح زیر دکر شده ست:
1. پرش به بالا ↑ باباحاجی، ایرج. کابوس کارتر؛ مروری بر حادثه ۱۳ آبان. روزنامهٔ شرق. ۱۷ آبان ۱۳۸۳.
2. پرش به بالا ↑ سالینجر، پیر. گروگان‌گیری در ایران.
3. پرش به بالا ↑ جوردن، هامیلتون. بحران.
4. پرش به بالا ↑ By Malcolm Byrne. «Document 4». وب‌گاه دانشگاه جورج واشنگتن. ۵ نوامبر ۱۹۹۹. بازبینی‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۰.
5. پرش به بالا ↑ Houghton, Page ۷۷
6. پرش به بالا ↑ میلانی، ص۲۹۶
7. پرش به بالا ↑ حمله چریک‌های فدایی به سفارت آمریکا، رادیو زمانه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷
8. پرش به بالا ↑ Amirahmadi ,Page ۱۵۲