Skip to main content

زهر ژنو و خيز رفسنجانی برای

زهر ژنو و خيز رفسنجانی برای
Anonymous

زهر ژنو و خيز رفسنجانی برای قبضهٴ هژمونی.........................

به محض امضای قرارداد پر ذلت ژنو، رفسنجانی به صحنه شتافت تا پای آن را مهر کند. او از خامنه ای به خاطر حمايت از اين قرارداد، تقدير کرد و گفت تشکر او در جواب نامه روحانی، «باعث شد مسأله ختم شود و اما و اگری باقی نماند» و «اين کار بسيار مهمی بود». رفسنجانی که در صحنهٴ معرفی ولايتی به عنوان رئيس يکی از قسمتهای مجمع تشخيص مصلحت نظام صحبت می کرد، در ادامه تقدير از خامنه ای گفت: «مذاکرات قطعنامه جنگ از مذاکرات امروز روحانی و ظريف خيلی مهم تر بود» و امروز «ظريف و همکارانش که از دست پروده های ولايتی هستند کار ايشان را در ژنو تکرار کردند».

اما تقدير زياد رفسنجانی از خامنه ای که ظاهراً بايد جنگ باندی در رأس نظام را کاهش دهد، آن را تشديد کرد. خامنه ای غيظ خود را در ارگانش يعنی کيهان، ابراز کرد و خطاب به رفسنجانی نوشت: «اگر کلام رهبری فصل الخطاب است»، چرا 4سال پيش با فتنه گران همراهی کردی و چرا دوباره اقدام به باز نشر مقاله يی کردی که در آن «به خاطرهٴ دروغين منع امام از شعار مرگ بر آمريکا» اشاره شده است.

سؤال اين است که چرا رفسنجانی به خاطر تقدير از خامنه ای، به جای استقبال، با ابراز خشم مواجه شد؟ کيهان جواب اين سؤال را نيز داده و نوشته در مقاله يی که رفسنجانی در سايت خودش گذاشته آمده است: «هاشمی گرچه رئيس دولت نيست اما بسياری اين دولت را ادامه دولت او می پندارند». به اين ترتيب معلوم می شود که رفسنجانی در پوشش تقدير يک پشت پای اساسی ديگر به خامنه ای زده و با زرنگی آخوندی زير پای او را خالی کرده است. اگر به نکات ديگری که در اظهارات رفسنجانی آمده دقت کنيم می بينيم ولايتی را که از ارکان باند خامنه ای بوده، نه تنها در مجمع تشخيص مصلحت و دم و دستگاه خودش عضوگيری کرده، بلکه با تمجيد از نقش او در زهر خوردن دوران آتش بس او را به شاخی عليه خامنه ای نيز تبديل کرده است. رفسنجانی در اين مورد گفته است: «با پايمردی تيم مذاکره کننده به رهبری ولايتی در زمان جنگ از آن مرحله سخت عبور کرديم که شبيه همان چيزی است که امروز در ژنو اتفاق افتاد».

نتيجه اين که امضای قرارداد ذلت بار ژنو که به قول آن عضو مجلس آخوندی چيزی شبيه قرارداد ترکمانچای است، جنگ قدرت در رأس نظام را بيش از پيش تشديد کرده است. می بينيم که رفسنجانی آشکارا در تلاش برای کنار زدن خامنه ای از قدرت اجرايی، خود را در مقام مافوق دولت نشانده و برای خوراندن جامهای پياپی زهر به خامنه ای خيز برداشته است. امری که ديگر چيزی از مقام ولايت باقی نمی گذارد. به همين دليل است که می بينيم روزنامه های اصلی باند خامنه ای مثل کيهان و جوان، ارگان بسيج پاسداران، گرچه مجبورند در ظاهر قرارداد ژنو را تأييد کنند، اما بلافاصله بر شدت دود و دم ضد آمريکايی می افزايند تا جدايی مسير ولايت از مسير رفسنجانی را برجسته کنند و بستر جنگ باندی را هرچه هموارتر سازند. جنگی که فرو رفتن کشتی شکستهٴ نظام درگرداب بحرانها را تسريع می کند.