Skip to main content

گزارش نقض حقوق بشر در

گزارش نقض حقوق بشر در
Anonymous

گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان توسط دولت ایران در ماه های مهر و آبان سال ۱۳۹۲ خورشیدی – رضا جوادزاده



خانه / حقوق بشر / گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان توسط دولت ایران در ماه های مهر و آبان سال ۱۳۹۲ خورشیدی – رضا جوادزاده
گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان توسط دولت ایران در ماه های مهر و آبان سال ۱۳۹۲ خورشیدی – رضا جوادزاده
گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان توسط دولت ایران در ماه های مهر و آبان سال ۱۳۹۲ خورشیدی – رضا جوادزاده
اؤیرنجی سسی: نقض حقوق بشر در ماه های مهر و آبان، همچون ماه های گذشته در آذربایجان تداوم داشت. اقدام نمایشی قوه قضائیه در نقض حکم محکومیت چندتن از فعالین مدنی که به دلیل اعتراضات نسبت به خشکیدن دریاچه اورمیه بازداشت و محکوم به تحمل حبس های طویل المدت شده بودند، از جمله مهمترین اقداماتی بود که با روی کار آمدن دولت روحانی توجه فعالین حقوق بشر آذربایجان را به خود جلب نمود.
علی رغم این و با وجودی که این اقدام در هفته های پایانی حبس این فعالین روی داد، باز می تواند نشانه ای از کاهش برخوردهای امنیتی در آینده با فعالین مدنی و زیست محیطی تلقی گردد.
با این وجود افزایش اعدام ها و برخوردهای غیر انسانی با فعالین مدنی همچنان تداوم داشته و تصویب پیش نویس قطعنامه ای برای محکومیت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و نیز بیانیه عفو بین الملل بر علیه نقض گسترده حقوق بشر در ایران و درخواست از حسن روحانی برای عمل به وعده های حقوق بشری خود، مهر تایید بر عدم پایبندی ایران به کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر دوستانه است. در بعد سیاسی، نطق اخیر محمد جواد ظریف در مجلس شورای اسلامی و اعلام عدم قبول درخواست های جهانی در رابطه با مسئله تروریسم و حقوق بشر، بر نگرانی های فعالین مدنی و نیز مدافعین حقوق بشر نسبت به تداوم و یا تشدید وضع موجود افزوده است.
از سوی دیگر حسن روحانی به هیچ کدام از وعده های خود در رابطه با اقوام و ملل ساکن در ایران عمل نکرده و با گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به کار دولت خود، با گماردن فردی امنیتی به نام یونسی (وزیر اسبق اطلاعات) به عنوان مشاور خود در امور اقوام و مذاهب، از محبوبیت خود در مناطق پیرامونی ایران کاسته است.
برگزاری جلسه مخفیانه تعدادی از فعالین مدنی آذربایجان در هتل استقلال تهران با علی یونسی، با پنهان کاری های فراوان و عدم شفاف سازی مباحث مطروحه خود نشان از رویکرد امنیتی دولت روحانی نسبت به جوامع پیرامونی حتی در تعامل با آن هاست.
هنوز برخی از فعالین دربند آذربایجانی همچون سعید متین پور، اسماعیل برزگری، محمود فضلی، لطیف صفری، محمد جراحی، شاهرخ زمانی، بهبود قلی زاده و … به دلیل عدم موافقت با مرخصی درمانی ایشان و یا عدم اعزام به پزشک خارج از زندان، از وضعیت نامناسب جسمانی رنج می برند و حال برخی از ایشان همچون اسماعیل برزگری به دلیل اعتصاب غذای یک ماهه خود بسیار وخیم گزارش می شود. تایید حکم ۶ ماه حبس تعزیری و سپس بازداشت و انتقال استاد پیشکسوت موسیقی آذربایجانی حسن هرگلی (دمیرچی) به زندان مرکزی تبریز از دیگر اقدامات ضد انسانی سیستم قضایی ایران بود که اعتراضات فراوانی را به دنبال داشته است. این هنرمند پیشکسوت به دلیل فعالیت های خود در امداد رسانی به زلزله زدگان قره داغ از سوی ماموران امنیتی بازداشت و سپس با اتهام واهی تبلیغ علیه نظام روبرو شد.
اما مهمترین مساله حقوق بشری مهر و آبان، بدون شک آغاز طوفان های نمکی دریاچه اورمیه بود که باعث بهت میلیون ها شهروند آذربایجانی شد. امری که با بی اعتنایی جمهوری اسلامی به کنوانسیونهای متعدد زیست محیطی که آن را امضا نموده (همچون کنوانسیون رامسر) به وقوع پیوسته و مقامات دولت روحانی نیز سدسازی های غیر کارشناسانه در حوضه