Skip to main content

پرسش آقای توکلی اینست که: این

پرسش آقای توکلی اینست که: این
اقبال اقبالی

پرسش آقای توکلی اینست که: این که ایا توافق یک اشتباه تاریخی بوده ویا مثبت بوده است؟
1- من در تفسیر خود تلاش کردم تا این مهم را بیان کنم که بدون توجه به عزیمتگاه برخورد و در واقع "کجا ایستاده ایم" نمی توان به این پرسش پاسخ شایسته داد.الزاما پاسخ ها در چارچوب درست و غلط بودن توافق نیست و می تواند هم از ان فراتر رود. بدین معنا که جمهوری اسلامی خود خطای تاریخی بوده و اقدامات رژیم از عزیمتگاه و منظر حفظ و تداوم نظام بوده و چون 35 سال گذشته ربطی به منافع ملی ما ندارد.
2- ازادی سخن حق بی قید و شرط شهروندی است. اگر این حق محدود شود، کشور جولانگاه شاهان، شیوخ، نظامیان و "ازما بهتران" خواهد شد.من نوشتم: "ما نمی توانیم خود را در مقام مدافعان حکومت اسلامی قرار دهیم و درباره سیاست هسته ای ان قضاوت کنیم. ...» این سخن ناظر بر توجه به عزیمتگاه برخوردمان است و نه اصل آزادی بی قیدو شرط بیان !!!

3-در مورد برخورد کلیشه ای به نظام و موضوع اصلاحات عرضی باید عرض کنم آنچه نوشته شد اتفاقا برخاسته از شرایط مشخص ایران و توجه به زمینه های تاریخی، سیاسی و اجتماعی جامعه می باشد. در مورد مثال اصلاحات ارضی در ایران؛
باید باین موضوع توجه داشت که اصلاحات ارضی از لحاظ تاریخی مثبت و از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فاجعه بار بود. اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی از لحاظ تاریخی و نیز بلحاظ سیاسی و شرایط مشخص ارتجاعی ست. سازماندهی (عزیمتگاه) آمرانه ملوکانه یا فقیهانه سیاست، اقتصاد، "فرهنگ" ظرفیت پاسخگوئی به نیازهای جامعه ایران را نداشته و ندارد. در دوران فاشیسم هیتلری بزرگترین اتوبان های آلمان ساخته شد، معضل بیکاری حل شد و ... آیا آن اقدامات به فاشیسم حقانیت داد؟ ویا اقدامات کنونی نظام سوسوئی از رفع جباریت و بربریت را در جمهوری اسلامی نشان می دهد؟
چه چیز مثبتی می توان در سیاست انرژی هسته ای جمهوری اسلامی می توان یافت؛ جز تخریب محیط زیست و ارضاء روحیه تهاجمی پان اسلامیسم در ایران؟
شکاف در حاکمیت، دامن زدن به تضادهای بالائی ها بدون ایجاد توهم آفرینی به کلیت نظام و ایجاد شرایط برای بمیدان آمدن مردم برای تعیین سرنوشت خودشان، مسیری ست که باید پیموده شود.
جمعبندی کنم:

اقدامات جمهوری اسلامی از منظر منافع ملی ما در هر دو صورت زیانبار است. در جشن دوستی آنها با غرب؛ مردم عزادار کشتارها، اعدام ها و سرکوب ها(جنگ داخلی) هستند و در جنگ طلبی رژیم هم قربانیان آن (جنگ خارجی) ملت ایران است! رژیم جمهوری اسلامی چون اره ای ست که در مقعد ایران فرو رفته است و تاکتیکهای "صلحدوستانه" یا جنگ طلبانه آن فاجعه بار هستند! سلطه و جباریت اسلام و اسلامگرائی تاریخی دیرینه در این کشور دارد؛ نخستین گام رفع سلطه و جباریت اسلامگرایان بر کشور است!