Skip to main content

ریچارد کاتم استاد علوم سیاسی

ریچارد کاتم استاد علوم سیاسی
Anonymous

ریچارد کاتم استاد علوم سیاسی دانشگاه پتسبورگ آمریکا در جمع بندی از نقاط قوت و ضعف فرقه دموکرات آذربایجان می نویسد:” حتی مخالفان پیشه وری اذعان داشتند که اصلاحات انجام شده در شهر تبریز در طول یک سال حکومت پیشه وری بیش از بیست سال حکومت رضا شاه بوده است.” [۱] اما تغییر سیاست جهانی در آذرماه ۱۳۲۵سیر حوادث آذربایجان را به سوی ارتجاع و بهزیان آزادی سوق داد.



قوام پس از خاطر جمعی از شوروی، به بهانه تامین امنیت برای برگزاری انتخابات به آذربایجان لشگرکشی کرد. زمانی که ارتش دولتی وارد آذربایجان شد فضای وحشتناک و ترس آوری ایجاد کرد. سربازان دولتی تاراج را آغاز کردند، همه جا را غارت می‌کردند و می‌بردند ، هرچه به دستشان می‌رسید به آن هم رحم نمی‌کردند. (در مقام مقایسه) ارتش روس‌ها از رفتار و کردار بغایت بهتری برخوردار بودند. ارتش دولتی که خود را ارتش نجات بخش می‌نامید، قشون درنده و اشغالگر بود. این ارتش زخمهای وحشتناکی بر جسم و جان مردم آذربایجان به جای گذاشت. خرمن های دهقانان سوزانده شده نابود گشتند، زنان و دختران روستاییان آذربایجان مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. خانه‌های مردم غارت و چپاول شدند ، اغنام و احشام (چهارپایان ) دزدیده شده به غارت رفتند. ارتش دولتی خارج از کنترل بود. در ظاهر ماموریت ارتش شاهنشاهی ، آزادی و نجات آذربایجان بود اما این ارتش مردم عادی را مورد شکار قرار داد و ویرانی، غارت و مرگ از خود بجای گذاشت. [۲]
رژیم پهلوی با قتل ، غارت ، کشت و کشتار ، تجاوز ، تصرف و ایجاد رعب و وحشت، بزرگترین جنایت بشریت در قرن بیستم را مرتکب شدند.