Skip to main content

به این قسمت دقت کنید:"اصل

به این قسمت دقت کنید:"اصل
Anonymous

به این قسمت دقت کنید:"اصل پانزدهم قانون اساسی کاملا روشن است و نمی تواند محل مناقشه باشد، شاید لازم باشد ابتدا اصل را بخوانیم:«زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است. »

مشخص نیست این ادعا که اصل پانزده، روشن نیست از کجا می آید و چه مبنایی دارد. آنچه در متن می خوانیم صریح و واضح است: زبان و خط فارسی زبان و خط مشترک و رسمی است، اما وجود و حق استفاده از زبان های محلی و قومی به رسمیت شناخته شده است و از همه مهم تر، حق تدریس آنها در مدارس. اما این اصل تاکنون هرگز اجرا نشده است."
آقای به ظاهر دکتر و استاد دانشگاه به همین راحتی و مثل آب خوردن اصل 15 قانون اساسی رو تحریف میکنه دوباره دقت کنید:

"...از همه مهم تر، حق تدریس آنها در مدارس. اما این اصل تاکنون هرگز اجرا نشده است" کجای اصل 15 قانون اساسی حق تدریس زبانهای قومی ومحلی رو آزاد دونسته؟؟ ایشان حتی فرق بین تدریس یک زبان و تدریس ادبیات آن زبان را نمیداند.آنچه در اصل 15 قانون اساسی آمده تدریس ادبیات محلیه که میتواند به صورت فوق برنامه و به صورت شفاهی تدریس شود(مثلا در زبان ترکی تدریس شفاهی حیدر بابا.کوراوغلی و....) اما تدریس یک زبان یعنی تدریس الفبا.جمله بندی فعل و فاعل و... در ضمن در این اصل آمده:" ....و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است." آزاد بودن تدریس ادبیات برای دولت و حکومت الزام آور نیست. این امر میتواند در بعضی مدارس خصوصی اجرا شود.اما درباره زبان فارسی از واژه "باید" استفاده شده است."زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد" باقی حرفاشم از این قماشه.