Skip to main content

طلوع کوردستان بزرگ تد گالن

طلوع کوردستان بزرگ تد گالن
Anonymous

طلوع کوردستان بزرگ تد گالن کارپنتر /The National interest
ترجمە: پ. کوکبیان

ضعیت مردم کُرد، بزرگترین ملت بدون کشور درجهان، چندین ده همچون یک منبع عدم ثبات و استقرار در ترکیه، عراق، و ایران بوده است. اما با آغاز جنگ داخلی در سوریه، بازی جدیدی با توجه به این موضوع بە روی صحنە آمده است. برای ماه ها، شبه نظامیان کُرد در سوریه با جناح اسلامی، درون جنبش شورشیان سوریه مبارزه کرده اند و بە طرز شگفت انگیزی موفق بوده اند، نتیجه آن پیروزیهای بزرگ نظامی در بخش شمال شرقی کشور در برابر جبهه النصرە و دولت اسلامی عراق و شام (ISIL)- کە هر دو وابسته به القاعده هستند- شدە است. با توجه به فروپاشی گسترده قدرت دولت بشار اسد در شمال شرقی سوریه، کُردها برای ماه ها آماده شده اند تا قدرت خود در آن منطقه را بە میزان زیادی گسترش دهند.

پس از آخرین پیروزی بر نیروهای اسلام گرا در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر، رهبران کُرد در سوریه در نهایت قدم بعدی را برداشتند. آنها ایجاد یک "دولت موقت خودمختار" برای منطقه کُردستان سوریه را اعلام کردند. این کاملا روشن است که این یک اقدام موقت بود. همان اطلاعیه تایید کرد که در آینده نزدیک به منظور تشکیل یک دولت بلند مدت به زودی انتخابات برگزار خواهد کرد.

این باعث نگرانی در پایتخت های کشورهای همسایه شد. در حالی که به نظر می رسد اسد فعلا توانایی و انگیزە لازم را برای بازپسگیری کنترل مناطق شمال شرق را ندارد، حداقل تا زمانی که قادر به سرکوب، جمعیت بزرگتر شورشیان عرب سنی که قصد سرنگونیش را دارند. هم آنکارا و هم بغداد آنچه را اساسا که تولد یک نهاد سیاسی مستقل کُردی است نگران کردە است.

رهبران ترکیه به نظر می رسد به طور فزایندهای در مورد چگونگی برخورد با مسئله کُرد بدون هدف (گیج) هستند. آنکارا برای چندین دهه در برابر تجزیه طلبی در خانه خود به رهبری حزب کارگران کُردستان (PKK) دست به مقابله مسلحانه زده است و هنگامی که نیروهای کُرد در عراق با حمایت آمریکا تصمیم به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در ۱۹۹۰ در شمال عراق و ایجاد یک منطقه خود مختار را تشکیل دادند، مقامات ترکیه به به شدت نارضایتی خود را ابراز داشتند.

اما در چند سال گذشته، دولت رجب طیب اردوغان برای مسائل کُردستان داخل ترکیه از تلاش جدی تر از طرق سیاسی و نه از نیروی بیرحمانە صرف نظامی استفادە کردەاست. روابط آنکارا با دولت منطقه ای کُردستان (کُردستان) در عراق به مراتب ظریفتر و پیچیده تر از قبل شدە است. در واقع، روابط اقتصادی ترکیه و کُردستان عراق همچنان بە سرعت در حال رشد است. کُردستان تبدیل به یک منطقه جذاب برای سرمایه گذاری، کسب و کار و شرکتهای ترکیه شدە است و خطوط لوله بین شمال عراق و ترکیه تبدیل بە راه بسیار ضروری انتقال نفت تولید کُردستان شدە است. مولفە های سود دهندە برای دو طرف در روابط تجاری روشن است. اما ملاحظات امنیتی هم میتواند منجر به اتخاذ یک نگرش انعطاف پذیرتری نسبت به حکومت اقلیم کُردستان توسط آنکارا شود. با ظهور مجدد خشونت در مناطق دیگر عراق، برخی از ترک ها در حال حاضر منطقه امن و باثبات حکومت اقلیم کُردستان را به عنوان بافری (ضربە گیر) بین ترکیه و عراق پرآشوب میبینند.

در عین حال، رهبران ترکیه عملا در مورد ظهور نهاد سیاسی دفاکتوی دیگر کُردی در مرزهای خود آرام نمی نشینند. حتی قبل از اعلام رسمی دولت خودمختار موقت برای منطقه کُردستان سوریه، مقامات در آنکارا هشدار دادند که چنین اقدامی غیر قابل قبول است. معاون نخست وزیر ترکیه، بولنت آرینج تاکید کرد که کشورش ملتزم به حمایت از تمامیت ارضی سوریه میداند و بە صراحت اظهار داشت که دولت وی ایجاد یک منطقه خودمختار کُرد در خاک سوریه را تحمل نمیکند.
http://www.nnsroj.com/