Skip to main content

تلويزيون سی.ان.ان در گفتگو با

تلويزيون سی.ان.ان در گفتگو با
Anonymous

تلويزيون سی.ان.ان در گفتگو با روحانی: آيا شما گرگی در لباس ميش هستيد؟

تلويزيون سی.ان.ان در مصاحبه با آخوند حسن روحانی، مسأله اتمی رژيم و وضعيت سوريه را دو بحران بزرگ رژيم دانست. تلويزيون سی.ان.ان از روحانی پرسيد: «عده يی می گويند شما گرگی در لباس ميش هستيد، شما خودتان را چگونه توصيف می کنيد؟» روحانی در پاسخ گفت: من ماهيتم روشن است، من منتخب يک ملت هستم!
تلويزيون سی.ان.ان از روحانی پرسيد: هفته قبل در مصاحبه با مجله نيويورکر اوباما گفت به نظر او يک احتمال 50-50 برای دستيابی به يک توافق همه جانبه با شما وجود دارد... ولی چند موضع تعيين کننده وجود دارد که مسأله را بسيار مشکل می کند نظر گسترده يی در آمريکا و فرانسه و بسياری از کشورهای غربی وجود دارد که شما نبايد تقريباً هيچ قابليت غنی سازی داشته باشيد و به جای آن بايد اورانيوم غنی شده را از جهان بيرون تأمين نمايد. شما در مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز گفتيد که به طور مطلق غنی سازی را حفظ خواهيد کرد، آيا معتقديد که با دادن حق غنی سازی کمی به شما، ولی صرفنظر کردن از عمده آن می توان اين فاصله بين مواضع طرفين را از بين برد؟
در آمريکا و غرب اين نظر وجود دارد که دولت شما نبايد هيچ قدرت غنی سازی داشته باشد و اورانيوم مورد نيازش را از خارج تهيه کند و در اين رابطه مقامات آمريکايی اعلام کردند که ما به توقف غنی سازی در ايران اصرار داريم؛ آيا شما قبول می کنيد که توان محدود و عمده غنی سازی خود را کنار بگذارد؟
روحانی پاسخ داد ما به هيچ عنوان تبعيض را نمی پذيريم. فناوری صلح آميز هسته يی از جمله غنی سازی از حقوق مسلم همه کشورهاست.
سی.ان.ان از روحانی پرسيد: شما می دانيد که در کنگره آمريکا مباحثی در مورد لايحه يی وجود دارد که اگر بعد از دوره ششماهه مذاکرات موفقيت آميز نباشند تحريمات بيشتری عليه ايران اعمال شود نظر شما راجع به اين لايحه کنگره آمريکا چيست؟
روحانی پاسخ داد: علی الظاهر کنگره آمريکا فاصله زيادی دارد تا اين که بتواند ملت ايران را شناخته و بداند هنگامی که از لحاظ دينی و مذهبی در ايران رهبران مذهبی و به ويژه رهبر معظم انقلاب اعلام می کنند که ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح هسته يی حرام است اين بدان معناست که ما خواهان ساختن بمب هسته يی نيستيم.
تلويزيون سی.ان.ان پرسيد: شما از رژيم بشار اسد حمايت می کنيد که بر اساس بعضی از ارزيابيها 200 تا 300هزار نفر را کشته است و باعث فرار ميليونها نفر از سوريه شده است و کشتار و رنج و عذاب وسيعی در سوريه وجود دارد، چگونه رژيم ايران می تواند از رژيم بشار اسد حمايت کند؟
روحانی از پاسخ به اين سؤال طفره رفت و بدون نام بردن از گروه های تروريستی وابسته به اسد گفت مگر می شود در يک جنگ داخلی فقط يک طرف را ديد، آنچه امروز منطقه را با معضل بسيار مواجه کرده مسأله تروريسم است. امروز خطرناکترين گروه های تروريستی در سوريه تجمع کرده اند. تلويزيون سی.ان.ان باز روحانی را در دربارهٴ مسأله سوريه مورد سؤال قرار داد و پرسيد اگر کنفرانس ژنو2 به کنار گذاشتن اسد از قدرت منجر شود آيا رژيم ايران از آن حمايت خواهد کرد. روحانی باز از پاسخ به اين سؤال طفره رفت و گفت: اصلاً بحث بشار اسد در اين جريان مطرح نيست، اول همه بايد تلاش کنيم تروريستها را از اين کشور بيرون کرده و با همديگر تلاش کنيم دسترسی تروريستها را مانع شويم.
تلويزيون سی.ان.ان در مورد مواضع دوگانه روحانی پرسيد: در زمان تبليغات انتخاباتی يک بار از شما نقل قول شد که گفتيد تنها گفتن مرگ بر آمريکا در کلمات و شعار کافی نيست و بايد مرگ بر آمريکا را در عمل نشان داد؛ منظورتان از اين که بايد شعار مرگ بر آمريکا را در عمل نشان داد چه بوده است؟ روحانی پاسخ داد: اصلاً می دانيد هنگامی که که مردم ايران می گويند «مرگ بر آمريکا» يعنی چی؟ منظور سياستهای مهاجمانه و مداخله جويانه آمريکا است.