Skip to main content

حضور محترم جناب مسئول محترم

حضور محترم جناب مسئول محترم
Anonymous

حضور محترم جناب مسئول محترم کامنتها، با سلام و تهیات و آرزوی سلامتی عاجل برای آن وجود ذیجود. از اینکه سلامتی خودتان را بازیافته‌اید و اوقات شریف را صرف جوابگویی فرموده‌اید، بسی خوشوقت و ممنون و مسرورم، بخصوص از اینکه می‌بینم در کنار قوّت تحریر، ذوق طنز و مطایبه هم پیدا کرده‌اید. شوخ‌طبعی اگر نشانه سلامت تن نباشد، مسلما از علائم تسکین دماغ است، به هر حال ما که سرنوشت را برای دور شدن بلا از جان آن وجود ذیجود شاکریم. و اما اینکه حضرتتان میفرمائید از بین 36 کامنت فقط دوتای آنها را سانسور فرموده‌اید، لابد در اوج صداقت عین حقیقت را می‌فرمایید و این کمترین را نیامده که در صحت و سقم اظهاران حضرتتان شک روا دارم، و اگر هم آمده باشد وسائلش مهیا نیست و به قول شاعر «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!» اشاره صریح من ولی به سؤال محترمانه‌ای بود که از یکی از نویسندگان سایت و ذیل مطلب ایشان مرقوم کرده یودم، به

این مضمون که آیا ایشان همان کسی است که فارسها را "بیشعور و دچار نقص کروموزومی" می‌داند، یا اینکه موضوع فقط تشابه اسمی است؟ شما این سؤال را که در آن نه توهینی بود و نه تحقیری، در اوج بی‌طرفی به تیغ تیز سانسور مبتلا کردید و آنرا انتشار ندادید. البته هر سایتی برای خودش قوانینی دارد و من و مایی که قدم به ساحت آن می‌گذاریم، ناچاریم که بر آن قوانین هم گردن بگذاریم. ولی از قدیم گفته‌اند «یا مکن با پیل‌بانان دوستی، یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل!» و چون زبان فارسی الکن است (و ما امروز یادگرفتیم که "الکن" توهین نیست و بسیار هم حرف خوب و محترمانه‌ایست!)، مجبورم ترجمه کنم که «یا اسمت را گلوبال نگذار، یا اگر می گذاری اول رفتارت را با فرهنگ گلوبال منطبق کن» شما نوشته بودید که با "کلمه بی‌پدرومادر نژادپرستی" مشکل دارید و من هم سعی کردم در حد بضاعت ناچیز و سواد اندکم توضیحاتی را برای شما بنویسم، که گویا به مذاق شما خوش نیامده که هیچ، شدیدا هم به شما برخورده است که چرا من بیشعور دانستن آحاد یک دسته از مردم را و قائل بودن به نقص کروموزومی آنها را مصداق بارز "نژادپرستی" می‌دانم! بسیار خوب! کسی که چنین حرفی را می‌زند و برای اثبات آن از پزشکان و متخصصین ژنتیک مدد می‌جوید، اصلا نژادپرست نیست و باید ایشان را روی سر گذاشت و حلواحلوایش کرد! یعنی همان کاری که سایت بشدت گلوبال ایران گلوبال مشغول آن است. وصد البته جواب دیگر می‌تواند این باشد که هر کس خوشش نمی‌آید، جُل و پلاسش را بردارد برود جای دیگر، یا همان چیزی که اعلی‌حضرت همایون در باره حزب رستاخیزش گفته بود و البته در مثل مناقشه نیست! ولی جوابهایی از قبیل «بنده بی مقدار در این زمینه بی تقصیرم و تصمیم در باره انتشار مطالب و نظرات نژادپرستان در حیطه اختیارات من نیست و من هم تابع تصمیم مدافعین آزادی بیان و نظر نژادپرستان هستم و شما می توانید تا آنجایی که میل دارید با گرداننگان محترم سایت بحث بفرمایید»، از آن دسته از جوابهایی است که از تفسیرش بدلیل ترس از سانسور معذورم. فقط لطف فرموده از مسئولین ایران گلوبال (که هرکدام جواب را بدیگری حواله می‌دهد) از طرف من بپرسید کدام نشریه مترقی و "گلوبال" را در ممالک راقیه می‌شناسند که تریبونش را در اختیار کسانی قرار دهد که گویشوران یک زبان را "بیشعور و دچار نقص کروموزومی" می‌داند؟
و در باره پیشنهاد دوره کارآموزی هم بروی چشم و بدیده منت دارم، من همیشه در حال آموختنم و از آموختن لذت می‌برم. ولی ای کاش شما هم تلاشی ولو اندک می‌کردید برای آموختن از سرگذشتهای مشابه، تا تاریخ نکبتبار این آب و خاک تکرار مکرر نشود، هرچند گفته‌اند «هر که نامُخت از گذشت روزگار، هم نیاموزد ز هیچ آموزگار» که البته زبان فارسی با همه الکن بودنش در این مورد کاملا رسا است و نیازی به ترجمه من نیست. با آرزوی سلامتی و طول عمر برای آن وجود نازنین و موفقیت روزافزون در امر خطیر ممیزی.