Skip to main content

آقایان محترم البته که

آقایان محترم البته که
Anonymous

آقایان محترم البته که افغانستان(خراسان بزرگ) مثل کردستان آذربایجان قفقاز ماورا النهر و...در حوزه تمدنی ایران بزرگ قرار دارد وبه این دلیل به آنجا نیز علاقه فراوان دارم. اما نوشتار من یک واقعیت تاریخی و مستند است. با اندکی مطالعه در تاریخ و زبانشناسی میتوان متوجه شد که کهنترین متن به جا مانده از زبان ترکی(که البته با زبان رایج در آذربایجان فاصله کهکشانی دارد) متعلق به حدود 1500 سال قبل در اورخون میباشد(مطالعه کتاب سه سنگیاد از محمد زاده صدیق را پیشنهاد میکنم) همچنین در حال حاضر که امکان آموزش به زبان مادری در ایران وجود ندارد آسان ترین راه آموزش زبان ترکی رفتن به باکو و آنکارا است تا شاید در آینده فرجی شود.

همچنین کهنترین متن به جا مانده از زبان فارسی (که البته با زبان رایج در ایران فاصله کهکشانی دارد)متعلق به حدود 2500 سال قبل در مناطق مختلف ایران وترکیه ومصرمیباشد.
در ضمن مسائل مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی خاورمیانه مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند بنابر این تدریس به زبان های مادری در ایران زمانی به واقعیت میپیوندد که در ترکیه تدریس به زبانهای کردی ارمنی عربی ... در جمهوری آذربایجان تدریس به زبانهای کردی تالشی ارمنی در اقلیم کردستان تدریس به زبان ترکمنی... در افغانستان تدریس به زبانهای ازبکی و... در سوریه تدریس به زبان کردی......آزاد شود از آنجاییکه ترکیه مدعی داشتن بهترین نوع دموکراسی در کشورهای اسلامی است پس منتظر میمانیم تا این کشور نقش الگو بودن خود را ایفا کند.