Skip to main content

روز شنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه)

روز شنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه)
اقبال اقبالی

روز شنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) عده زیادی از مردم الیگودرز مقابل فرمانداری این شهر در اعتراض به پخش سریال «سرزمین کهن» از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی تجمع کردند و خواستار توقف پخش این مجموعه تلویزیونی و عذرخواهی سازندگان آن شدهاند.


افشار پرویزی بابادی، یکی از کسانی که این اجتماع اعتراض‌آمیز را سامان داده، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است: “در سریال سرزمین کهن، در یک اقدام بسیار ناشیانه، تقابل دو خانواده به تصویر کشیده شده که یکی از این دو با نام خانواده بختیاری سلطنت‌طلب و با هویتی بی‌ریشه و سردار اسعد بختیاری قهرمان مشروطه و از فاتحان تهران در نهضت مشروطه را عنصر انگلیس معرفی کرده است.”

از سوی دیگر معترضان به این مجموعه تلویزیونی نامه‌ای به ۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نوشته‌اند و خواهان تذکر کتبی به عزت‌الله ضرغامی، رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی و توقف پخش این مجموعه تلویزیونی شده‌اند.
در فرازی از این نامه آمده است: “سریال سرزمین کهن با تحریف تاریخ بختیاری، چهره علی قلی خان سردار اسعد بختیاری و پسرش جعفر قلی خان از رهبران مشروطه‌خواه ایران را که جایگاه خاصی بین مردم بختیاری دارند و در صف مقدم مبارزه با استبداد قاجار و پهلوی بوده‌اند، خدشه‌دار کرده است.”

معترضان می‌گویند در مجموعه تلویزیونی “سرزمین کهن” نقش یک خانواده منفی، نوکیسه، سلطنت‌طلب و فاسد به خانواده‌ای با نام بختیاری داده شده و وقایع به گونه‌ای رقم خورده که خانواده بختیاری به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن‌پرست و مظلوم به نام اردکانی می‌پردازند.

در یکی از سکانس‌های این سریال، یکی از شخصیت‌های این سریال تلویزیونی خطاب به زن بختیاری می‌گوید: “نذار بگم بختیاری چه جور بختیاری شد؟ بختیاری از کاسه‌لیسی و صدقه‌‌سری انگلیسی‌ها بختیاری شد.”
عزت‌الله ضرغامی٬ رئیس سازمان صدا و سیما نیز در واکنش به این اعتراض‌ها گفته این سریال به بختیاری‌ها و قوم لر “توهین” نکرده و قضاوت درباره آن زودهنگام است.

در این فاصله، کمال تبریزی، کارگردان مجموعه تلویزیونی “سرزمین کهن” در پاسخ به این انتقادها و اعتراض‌ها گفته است: « اسامی شخصیت‌های این سریال صرفا نام خانوادگی افراد است و اشاره‌ای به هیچ یک از اقوام غیور و دلاور کشور ندارد.

مجموعه تاریخی “سرزمین کهن” کاری از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست. این مجموعه تلویزیونی را محمد مسعود تهیه کرده و علیرضا طالب‌زاده فیلمنامه‌اش را نوشته است. شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمد رضا فروتن، حسن‌پور شیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان، حسین محجو، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن طنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدر نیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم‌رودی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

منبع : رادیو زمانه