Skip to main content

آقای رازی، باور کنید مشکل در

آقای رازی، باور کنید مشکل در
Anonymous

آقای رازی، باور کنید مشکل در طرح نظرات من نیست و من نظرات خود را بە زبان سادە بیان میدارم بلکە مشکل در تنگی قافیە شماست . حال مجبورم کمی مفصل وارد بحث شوم تا از اتهامات نسنجیدە شما رهایی یابم. ابتدا بگویم کە چارچوب بحث ما بر سر اعتراض بختیاریها بە محتوای یک سریال توهین آمیز آغاز شد. این سوال برای من مطرح شد کە آیا در طول این ٣٥ سال کە هزارو یک بلای همە گونە گریبانگیر این جامعە گشتە، بختیاریها تنها با این یک مورد مشکل داشتەانددر این ٣٥ سال اگر نگوئیم همسایگان کورد وعرب و تورک آنان علیرغم سرکوب شدید بە کرات لب بە اعتراض گشودەاند در اسلام شهر، سبزوار، نجف آباد و قزوین نیز اعتراضاتی با انگیزەهای مختلفی انجام گرفتەاست. کە همگی اعتراض بە هیئت حاکم و یا نحوە مدیریت کشور بودەاست. اما شاهد کوچکترین

حرکت اعتراضی از مناطق بختیاری نبودەایم تا اینکە سریال موجود آنان را از خواب زمستانی بیدار نمود. نکتە مهمتر اینکە در حالیکە مرکز ثقل اعتراضات ملت تورک تبریز، بلوچ زاهدان، کورد سنندج و عرب الاحواز است و اصولا می بایست عرق ملی بختیاریها در مناطق مرکزی نظیر یاسوج و یا شهر کرد و خرم آباد میبود، اما آیا این مار تصادفی بود کە آن شهرهای صد درصد لور و بختیاری آرام اما اقلیت مهاجر الاحواز اعادە حیثیت از نظام میکردند؟ حمل پلاکاردها ـ کە تفاوت آنچنانی با پلاکاردهایی کە طرفداران رژیم در تظاهراتهای خودشان بکار میبرند نداشت ـ این سوال را در اذهان من جا انداخت کە آیا رژیم ایران متمدن گشتە کە امکان تظاهرات را برای مردم فراهم می کند و یا شجاعت مردم بختیاری؟ اگر رژیم اصلاح شذەاست چرا تنها در حق بختیاریها با مروت رفتار می کنند و همچون تجمعی موجب اعدام و کشتار فلەای کورد و عرب می شود؟ تفاوتها برای من هنوز هم بقوت خود باقیست.
جهت اطلاع جنابعالی در چند سال اخیر رژیم چندین فیلم توهین آمیز در سینماهای ایران ـ نظیر فیلم چتەها، درە کانی مانگا و از این قبیل ـ کە همگی برای کریە نمودن چهرە ملت کورد بودە، اکران نمودەاست. بخاطر دارم کە یکبار در یکی از سینماهای خیابان لالەزار تهران بە تماشای فیلم درە " کانی مانگا" نشستم و شاهد بودم کە بهنگام کشتن کوردهای چتە تماشاگران فارس زبان با صوت و شادی کنان فضای سینما را اشغال می کردند. این را بدانید تماشاگران سینما نە بسیجی بودند و نە عوامل رژیم، بلکە مردم عادی بودند کە بذر دشمنی با دیگر ملل را در خود بارور می نموند. اساسا بندە قصد توهین ندارم اما نوع پرورش و تربیت خانواددگی فارسها بگونەایست کە از همان دوران کودکی ذهنیت منفی نسبت بەملتهای تحت ستم را یاد میگریند و یا بە آنها یاد می دهند بویژە در مورد سنیها. والدین در خصوص ملتهای غیر فارس از همان آموزشهای نظام استفادە می نمایند کە معمولا در کلاسهای عقیدتی و مراکز بسیج و هیئت امنای محلە بە خورد جامعە دادە می شود. بندە خود کە هیچ اعتقاد مذهبی ندارم بارها در میان بازاریان از من سوال شدە کە مسلمانید یا سنی؟ یعنی اگر سنی باشم دیگە مسلمان نیستم!. در قاموس فارسها ملتهای حاشیەای بیگانە محسوب می شوند و مهاجر خواندن عربها و تورکمنها از جانب روشنفکران ایرانی و تهدید آنان بە خروج از مملکت نمونەای از مدعای بندە است. نگاهی بە اندیشەهای کورش زعیم و نجات بهرامی از جبهە ملیها و بسیاری از روشنفکران عرب ستیز ایران نظیر بانیان سایت ایرانشهر ( افرادی نظیر، عقاب علی احمدی، مسعود لقمان و تیرداد بنکدار و امثالهم کە باید بە آقای احمدی نژاد صد رحمت فرستاد ) کافیست دریابید کە عرب ستیزی بەتنهایی کار نظام نیست و رژیم از پتانسیل موجود برای سرکوب عربها و راضی نمودن پان ایرانیستها استفادە کافی میبرد. معهذا اگر این نامردمیها با فارس زبانان در میان گذاشتە شود، بدون تقبل آن بلافاصلە اعلام میدارند کە خطاها کار رژیم است و ملت تقصیری ندارند. حال اینکە موضوع بیگانە ستیزی در اذهان ایرانیان ریشە تاریخی دارد و این بحث دیگریست.