Skip to main content

جناب رازی گرامی، منهم می

جناب رازی گرامی، منهم می
Anonymous

جناب رازی گرامی، منهم می خواهم از همان ایدە مشت نمونە خروار خودتون برای پاسخ بە جنابعالی استفادە نمایم. گرچە سالها در میان فارس زبانان و در مناطق مختلف ایران زیستەام و بخوبی با جامعە شما آشنا هستم اما هیچ دلیل نیست کە برای شناخت از یک جامعە با کل جامعە نشست و برخاست داشتە باشید، ( این مدل از منطق شما نیاز بە مراجعە بە ارسطو و افلاطون نیاز دارد ). برای نمونە: کوردها دم دارند، سنی مذهبها نجس هستند، استکان چای اون سنی مذهب را بار دیگر بشور، از برخوردهای روزمرە جامعە فارس زبان نسبت بە کوردهاست. چرا؟ آیا کوردها حیوان هستند کە دم داشتە باشند؟ این برخوردها در حق افغانیها هم روا داشتە می شود. مثلا همین امسال کە در اصفهان اجازە ندادند کە افغانیها وارد پارکها و اماکن تفریح شوند. همین قضیە در سمنان هم اتفاق افتاد. و یا اینکە توالت افغانیها را از مردم ایران جدا کردەاند؟ چە توجیهی برای اینها دارید?

همچانکە قبلا هم گفتم نفرت مردم عادی فارس زبان از اعراب بسیار شدید است نمیدانم شما آن نفرتها را نمی خوانید و یا مایل بە قبول آن نیستید؟ فرهنگ توهین بە ملت تورک و جوک سازی برایشان را مردم عادی می سازند.موضوعات دیگری مانند اینکە کوردها سر می برند را خودم بارها در تهران و اصفهان در سوال از خودم پیش آمدە بود. اما این مورد را رژیم با اهداف سیاسی برای نفرت عمومی از جنگ علیە کوردها استفادە می نمود و در جامعە رایج شدە بود. خارج از نسست و برخاست با تمام آعاد یک جامعە نتیجە مطالعاتی کە انسان از باورها و برداشتهای یک جامعە بدست می آورد بە نتیجە میرسد کە ذهنیت خوار شمردن دیگر ملتها در میان فارس زبانها تنها کار یک گروە خاص نیست. از جهت دیگر چند روز پیش ایەاللە مکارم شیرازی در استفتا خود اعلام داشتە بود کە ازدواج زن شیعە با سنی مکروە است. و این فتوا از طرف ایشان برای امثال مثل جنابعالی و طبقە محدودی از جامعە کە با دنیای مدرن آشنا هستند نیست بلکە برای آن ٢٠ میلیون نفریست کە سال گذشتە بە زیارت چاە جمکران مشرف شدە بودند و آنان سرنوشت جامعە را رقم می زنند. برای مردمان روستاهای کاشان و اصفهان و قم و مناطق مرکزی است کە اکثریت جامعە ایران را طیف تشکیل میدهند. دنیای حقیقی ایران آن نیست کە شما در سایتهای انترنتی می بینید.
بر منکرش لعنت کە آسیبهای اجتماعی در ایران تنها مختص جامعە فارس زبان نیست و در همە جوامع بنا بە شدت وضعفش موجود هست اما ریشە انحرافات اجتماعی در ایران از مرکز سرچشمە می گیرد. هر پدیدەای بدی کە بە مناطق دیگر ایران سرایت می کند و یا دامنگیر جامعە می شود ویروس آن از مرکز منتقل میشود.
در مورد باقی ماندە بند اول کامنتتون،تمام داد ما از رگەهای نژاد پرستی فارس زبان است اما حال کە ما نژاد پرست از آب درآمدەایم ایکاش شرایطی پیش می آمد و ایران آنقدر قانونمند می شد کە نگاە نژادپرستانە و عشیرەای من بقول جنابعالی و فرد نامبردە و افرادی بیشماری کەهمفکر ما هستند کە حتی بسیاری در همین سایت حضور دارند در دادگاە حضور می یافتیم و آنگاە در صورت کشف حقیقت مجرم تاوان خود ار پس می داد. اما آیا در تاریکخانەای بنام ایران کە یک ملت مستفید و دیگر ملتها سیەروز این آروز محقق خواهد شد؟ در مورد بند دوم توضیحاتتون اشتباە جنابعالی در این است کە جنگ داخلی در کوردستان در هر دو قسمت ربطی بە نگرشها و باورهای قوام یافتە در جامعە ندارد و اساسا جنگ ایران و عراق نیز از این قاعدە مستثنێ هستند. در مورد قتل فجیع دعا دختر ایزیدی و بسیاری از این قبیل بهیچوجە قابل توجیە نبودە و این شرمی است بر پیشانی جامعە ما. هر چند جنایاتی قبیحتر از این قبیل در ایران مانند خفاش شبهای تهران، قتلهای عنکبوتی، قتلهای سریالی و هزار آسیب اجتماعی کە بطور روزانە در ایران اتفاق می افتد و میخوانیم. اما کسی تنش نمی لرزد. در میان کوردزبانان نفرت پراکنی نسبت بە ملتهای همجوار نهادینە نشدەاست و بی آلایشی ملت کورد مورد تائید غیرکوردهاست. برای نمونە محمود درویش ساعر نامی عرب می گوید کوردها را برای این دوست دارم کە حتی نسبت بە دشمنانشان کینە در دل ندارند. صورت مسئلە این است کە در صورت احترام فارس زبانان بە هویت ملتهای همجوار، آنان بجای تقویت نفرت دیگر ملل از خود حس دوستی و برادری را برای خود بدست می آورند. نکتە مهمی کە در میان روسها نهادینە شدەاست. اما در عمل اینچنین نیست و هر خواستەای را کە از طرف دیگر ملل مطرح شود در زیر لوای تجزیە طلبی با تهدید بە خشونت پاسخ می دهند. این را ما در زبان و نوشتار اکثریت مطلق روشنفکران فارس می بینیم.