Skip to main content

پدیده ای به نام داعش چرا و

پدیده ای به نام داعش چرا و
Anonymous

پدیده ای به نام داعش چرا و چگونه ساخته شد؟
بدون این که در تله توهم توطئه بیافتیم یا دچار دروغ گویی ها و بهتان های رژیم های توتالیتر به سایرین در جهان شویم، داعش را به مثابه پدیده ای نوظهور که نیاز به شناسایی دارد و همین طور واقعیتی که در سیر تاریخ اش دچار تحولات خواسته و دگردیسی های ناخواسته می شود، باید ارزیالبی کرد...اعش طی جنگ های داخلی سوریه به مثابه یک واقعیت موجود و موثر شکل گرفت و ظهور کرد، چه خوشمان بیاید، چه نیاید. اما چرا و تفاوت اش با سایر گروه های تندروی اسلام گرا و ترویست های تکفیری در چیست؟ برای پاسخ به این پرسش نیاز است تا نخست مسأله ای را که داعش برای خلق آن به وجود آمد، بشناسیم. درست خواندید؛ داعش توسط نهادهای امنیتی برخی از کشورها شکل گرفت و هدایت شد.

مسأله ای که موجب خلق داعش توسط تیم های حرفه ای تعدادی از نهادهای امنیتی شد، "مشکل القاعده در جهان بود". الفاعده و ساختار رهبری و حتی سازمان سلول های مستقل آن مدت هاست که در جهان از هم پاشیده شده است، اما مشکل آنجاست که آن مرده نه تنها انگار نفس می کشد، که حتی به گروه های تروریستی و ایدئولوژیک سراسر جهان از دور جان و نیرو می دهد! گروه های تروریستی که هیچ ارتباط سازمانی با القاعده ندارند، اما آن را بسان اسطوره معنوی شان حفظ کرده و در خود بازتولید می کنند. حالا نابودی چنین سازمانی با چنان هویتی بسیار سخت تر از نابودی فیزیکی است و تا زمانی که آن در اذهان تروریست های بالقوه ای که هر آن ممکن است، فعال شوند، بازتولید می شود، شکست اش باید به همان میزان حساب شده تر باشد.
از میان سناریوهای طراحان و استراتژیست های سازمان های امنیتی تعدادی از کشورها تأسیس یک گروه تروریستی که بتواند جایگزین القاعده شود و هم فرمان آن در دست مأموران امنیتی کشورهای مذکور که رهبران این سازمان تروریستی را تشکیل می دهند، باشد به طوری که امکان هیچ گونه عملیات خطرناک برای کشورهای هدف را نداشته باشند و تنها به کشورهای رقیب حمله برند، بهترین نشان داد و برگزیده شد... (ادامه دارد)
ا