Skip to main content

دوست گرامی آقای تبریزی

دوست گرامی آقای تبریزی
اژدر بهنام

دوست گرامی آقای تبریزی. اطلاعات شما در مورد بیژن نوبری مجلد ناکامل است. نام اصلی بیژن، "علیرضا نوبری مجلد" بود. من او را از سال 53 می شناختم و من، بیژن، ابراهیم لطف اله زاده، و ابولقاسم ینگجه همدانی و محد طاهری خرم آبادی دوستان و رفقای بسیار نزدیک هم بودیم. هم در زندگی شخصی و هم در زندگی سیاسی.
هیچ یک از آنها در زمان شاه دستگیر نشدند و به زندان نرفتند. بجز ابولقاسم ینگجه همدانی که به مدت دو روز در اوایل فروردین 1356 بازداشت و آزاد شد و روز بعد هم ساواک به اشتباه خود پی برد و به دنبال او افتاد. تنها کسی که از این جمع دستگیر شد، من بودم. ابراهیم و بیژن، همزمان با دستگیری من راهی فلسطین شدند. ابولقاسم در دی ماه 1357 در یک درگیری در لرستان کشته شد. محمد طاهری پس از انشفاب در سازمان فدائیان، با اقلیت بود و دستگیر و اعدام شد. ابراهیم لطف ابه زاده در سال 1361 در اورمیه دستگیر و سپس در سال 1364

اعدام شد. بیژن نوبری و ابراهیم لطف اله زاده هر دو در انشعاب سازمان، با اکثریت ماندند و جزو لیست شهدای سازمان هم آمده اند. من الان یادم نیست که در کدام شماره از کار، ماجرای دستگیری و فرار بیژن چاپ شده است ولی قول می دهم که در روزهای آینده به آرشیوم مراجعه و آن را پیدا کنم. اسامی بیژن و ابراهیم در کار اکثریت آمده است و هم در سند "آسیب شناسی تشکیلات مخفی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) در سال های ١٣٦٢ تا ١٣٦٥" برای دین این سند می توانید به این آدرس ها مراجعه کنید: http://www.kar-online.com/node/5136 و http://www.iran-archive.com/start/373 همچنی برای دیدن اطلاعیه سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت در مورد اعدام آنها می توانید به این آدرس مراجعه کنید: http://iran-archive.com/sites/default/files/sanad/fadaiian_aksariiat-023_0.pdf نام هر دوی آنها در یادنامه شهدای سازمان فدائیان نیز وجود دارد: http://iran-archive.com/sites/default/files/sanad/fadaiian_aksariiat-024_yadname_shohada.pdf علاوه بر این مختصری از زندگی بیژن و ابراهیم نیز در نشریه کار منتشر شده است. زندگی نامه ابراهیم را می توانید در صفحه 10 شماره 24 دور دوم کار اکثریت ببینید: http://iran-archive.com/sites/default/files/sanad/fadaiian_aksariiat-024_0.pdf که تلاش می کنم آن را پیدا کرده و برایتان بنویسم. البته تا آنجایی که یادم می آید، اشتباهی در این زندگی نامه وجود دارد مبنی بر اینکه ابراهیم و بیژن در سال 1354 به فلسطین رفتند و این درست نیست. این اشتباه را با آنها در میان گذاشتم ولی از اصلاح آن خبری ندارم.
بطور کلی برای یافتن اسنادی در زمینه های مختلف می توانید سری به سایت من "آرشیو اسناد اپوزیسیون ایران" http://iran-archive.com/ بزنید. با سپاس از زحمات شما در معرفی رهروان راه آزادی و عدالت.