Skip to main content

خرسندی عزیز، در زندگی بشر

خرسندی عزیز، در زندگی بشر
آ. ائلیار

خرسندی عزیز، در زندگی بشر«بهره کشی انسان از انسان» از آغاز تا کنون، بوده و ادامه دارد. در جوامعی که «سوسیال دموکراسی» سرکار آمده نیز این «بهره کشی» دست نخورده مانده و هر زمان پی گرفته شده است. این پدیده اجتماعی-اقتصادی خواهد بود تا وقتی که نخست در «جوامع پیشرفته ی جهانی» به کنار گذاشته شود. و جای خود را به «اداره ی آگاهانه جامعه توسط همه شهروندان، بدون سوء استفاده از همدیگر» بدهد. در این «مرحله برای بشر تنها سازماندهی و اداره جامعه جهت رفاه مادی و فکری و احساسی و تندرستی» و مانند اینها هدف خواهد بود. البته این یک پیش بینی ست و آرزو و هدفی برای رسیدن به زندگی بهتر در روی زمین. و تلاش در این جهت نیز لازم است. ولی مسئله جامعه ما در حال و آینده تا حدی دور، «انجام انقلاب ( دگرگونی اساسی) دموکراتیک» است که وظایف دو انقلاب شکست خورده مشروطیت و بهمن» را در شرایط حاضر به ثمربرساند.

و بر این اساس «یک جامعه پیشرفته مثل جوامع اروپایی » ایجاد گردد. اینجا «استثمار»خواهد بود و نمی توان آنرا لغو کرد. برای لغو آن همانطور که در بالا نوشتم لازم است «شرایط جهانی و داخلی» آماده شود. از نظر من نیروهای چپ و دموکراسی خواه ضرورت دارد هدف را انجام انقلاب دموکراتیک قرار بدهند که جامعه ما در این مرحله قراردارد. بعد از ساختن جامعه دموکراتیک میتوان در حهت جامعه بدون استثمار هم تلاش کرد. و هر وقت شرایط داخلی و جهانی آماده شد میتوان آنرا پیاده نمود. جامعه بدون استثمار از نظر من توسط همگان ساخته خواهد شد یا امکان ساخته شدنش هست ، نه توسط یک طبقه یا یک حزب. اما این درست است که گروههای اجتماعی استثمار شده باید نخست خود به فکر رهایی خویش باشند. و تشکل و سازمانیابی را پیش برند. مسئله جامعه ایران اکنون دیکتاتوری و تبعیض و استثمار است و در آینده در کل تنها استثمار خواهد بود. امیدوارم چنین باشد.راه حل دیکتاتوری دموکراسی ست و هرچه مستقیم تر باشد بهتر است. تبعیض از راه برابری حقوقی و فدرالیسم حل میشود. استثمار توسط عموم و استثمارشدگان محدود میشود. اینها از نظر من می تواند استراتژی و اهداف انقلاب دموکراتیک ایران باشد. ضرورت دارد عموم در تحقق آن متحد عمل کنند.
همانطور که انقلاب دموکراتیک پیش رو توسط عموم مردم میتواند صورت بگیرد در آینده دور نیز لغو استثمار توسط عموم میتواند تحقق یابد. و عمدتاً همه این مراحل تغییرات به شیوه مسالمت آمیز لازم است دنبال شود ولی در تغییر دیکتاتوری به دموکراسی مردم حق دارند ضمن مبارزه مسالمت آمیز، در صورت لزوم از جان خود دفاع کنند.در برابر قهر حکومت . اینجا کوتاه به سه مقوله مهم اشاره شد:سوسیال دموکراسی-انقلاب دموکراتیک-انقلاب سوسیالیستی.