Skip to main content

رازی عزیز، در برخورد به مسئله

رازی عزیز، در برخورد به مسئله
آ. ائلیار

رازی عزیز، در برخورد به مسئله تبعیض موجود و همینطور در خود پدیده، دو عنصر وجود دارد:1- ناسیونالیسم ، 2- حقوق. آنها را لازم است از هم تفکیک کنیم. من تأمین حقوق را درست و ضروری میکنم. و ناسیونالیسم را -از هرطرف که باشد- نقد کرده ام. بنا براین آنچه قاطی حقوق شده درست نیست. *1- شما با ناسیونالیسم ملیتی مشکل دارید. من هم دارم. هم با ناسیونالیسم ملیتی و هم با ناسیونالیسم فارسی.و کوشیده ام هر دو را نقد کنم. و اولین کسی بودم که به نگاه ژنگرایانه شدیداً اعتراض کرده و آنرا نقد نمودم. خوب از شما هم
محیط روشنفکری انتظار دارد ناسیونالیسم فارسی را نقد کنید. و اگر کرده اید بسیار خوب کارتان درست است. ما نیازی به این گونه راهها نداریم که موجب «دشمنی و کشتاراند». 2- براساس برخوردی که با جهان شناسی لوایی عزیز کرده ام نقد و نظر خود را بیان داشته ام. منهم با آن جهانشناسی موافقتی ندارم.

با این وجود از حقوق ایشان دفاع میکنم. که آنرا حقوق خود نیز میدانم. و در نوشته ام توضیح داده شده. 3- میدانم شما موافق تنوع فرهنگی هستید . این خوب و مثبت است ولی رفع تبعیض تنها این نیست. «برابری فرهنگی،سیاسی،اقتصادی» نیز هست.4-بله موضع ناسیونالیسم ملیتی در برخود به دیگری درست نیست و متقابلاً ناسیونالیسم طرف مقابل هم درست نیست. اصلا ناسیونالیسم ها نمی توانند درست برخورد کنند. برخورد اینان «دشمنی و جنگ و خون» است. بر این اساس نقد بیرحمانه هردو ضرورت گذر از این ورطه ی مرگ است.5- درکل با مسایل انسانی که مطرح کرده اید موافقم.6- فرهنگ و محیط پرورشی از عناصری هستند که فردیت انسان را شکل میدهند. میتوانید تحلیل یونگ از فردیت آدمی را نیز ببینید.7- وقتی در برخورد، ناسیونالیسم از حقوق تفکیک شود نشانه ی انگشت خطاست.8- «. برای من قابل درک است که شما آذربایجانی بودن را یک خصیصه ممتاز و منحصر بفرد بدانید» ، درکتان اشتباه است. آذربایجانی بودن من همانطور که برای ناسیونالیستها نوشته ام «تنها یک تصادف» است و نه بیشتر. من همانقدر به جهان شیفته ام ،که به آذربایجان. و ایران. و فرهنگها و زبانها را گلهای گلزار روح بشری میدانم. و همانطور که در گذشته نوشته ام « من به قدرت و زیبایی» هر زبانی باور دارم. و ناسیونالیسم ها که نوعی «نژادگرایی» درونشان هست و چنین رفتار نمیکنند -هرهرطرف که باشند- لازم است نقد شوند. 9- «پان فارسیسم» ؛ پان ترکیسم و غیره، از اصطلاحات ناسیونالیسمهای متخاصم اند. که حل مشکل را «در جنگ داخلی» میدانند. این مسئله را نیز نقد کرده ام (بینش فارس-ترک گرایی در خدمت جنگ داخلی-مقاله» ی من است. اما میخواهم بپرسم چه کسی ناسیونالیسم ایرانی(فارسی) را نقد کرده؟ تقریباً هیچکس. تنها دکتر درویش پور در بخشی از مصاحبه اش به نقد آن پرداخته است. اگر نقد هم شده باشد آنقدر کم است که بحساب نمی آید. و هنوز این مسئله در میان فارسی زبانان تابوست. شاد و خرم باشید.