Skip to main content

چپ و جنبش ملی-دموکراتیک: لنین

چپ و جنبش ملی-دموکراتیک: لنین
آ. ائلیار

چپ و جنبش ملی-دموکراتیک: لنین جنبش ملی را برای تشکیل دولت ملی میداند. که طبقه سرمایه دار به آن نیاز دارد. یعنی ایده لوژی جنبش ملی ناسیونالیسم است و ایده لوژی طبقه سرمایه دار خودی ست. برای رشد جامعه و اداره ی آن به دولت نیاز دارد. و زبان ملی وسیله مبادله ی آزادانه اقتصادی ست. او مینویسد:« دولت های ملی که بتواند این خواستهای سرمایه داری معاصر را به بهترین وجهی برآورده سازد تمایل هر جنبش ملی ست.و عمیق ترین عوامل اقتصادی محرک آن بشمار میرود.» حق ملل در تعیین سرنوشت بخش یک.
حال توجه شود سازمان راه کارگر چگونه برخورد میکند:

راه کارگر» یک سازمان کمونستی است که پیکار طبقاتی معطو ف به سوسیالیسم را بنیاد وجودی خود می داند و برای اتحاد طبقات کارگران و زحمتکشان هم سرنوشت با آنها تلاش می کند. و بنابراین از شرکت در هر نوع بلوک ملی، یعنی ائتلاف سیاسی عمومی و جبهه سازی با طرفداران سرمایه داری  تبلیغ آشتی طبقاتی حتی موقت- میان بهره کشان و کارگران و زحمتکشان ، اجتناب می کند. با این نگرش، ما نه تها همه آذری ها یا ملیت های دیگر را به اتحاد با هم دعوت نمی کنیم، بلکه کمک به اتحاد طبقاتی کارگران و زحمتکشان هم ملیت ها را وظیفه حیاتی خود می دانیم. ما هرگز نمی توانیم این حقیقت بدیهی را نادیده بگیریم که کارگران و زحمتکشان هر ملیتی قاعدتا" وغاالبا" در ارتباط مستقیم با بهره کشان "خودی" مورد بهره کشی قرارمی گیرند.

٣- نظر «راه کارگر» پیکار برای آزادی و برابری همه انسان‌ها و حق شهروندی برابر همه ایرانیان جزئی جدائی ناپذیر از پیکار برای سوسیالیسم محسوب می شود و فراتر از این، تنها در متن پیکار برای سوسیالسم است که امکانات واقعی برای دست یابی به این آزادی و برابری عموم و اعمال حق شهروندی برابر به وجومی آید. با این نگرش است که ما دفاع از برابری حقوق همه ملیت های ایران و حق تعیین سرنوش آن‌ها را وظیفه تعطیل ناپذیر خود م دانیم.

٤- از نظر « را ه کارگر» پذیرفته شدن قطعی حق تعیین سرنوشت ملیت های ایران و حق آن‌ها در خواندن و نوشتن و آموز زبان مادری خودشان و حفظ و شکوفائی ویژی های فرهنگی شان، از لوازم حیاتی پاگرفتن دموکر اسی، آزادی های بنیادی و حق شهروندی برابر در کشور چندملیتی ماست. پذیرش حق تعیین سرنوشت ملیت ها از جمله حق جدائی آن‌ها به معنای دامن زدن به جدائی طلبی یا بی اعنائی به سرنوشت ایران نیست. بلکه مطمئن ترین راه تحکیم هم بستگی اقوام و ملیت های ایران و دفاع از موجود یت آن است. زیرا تنها از این طریق است که همه ملیت‌ها و ایران می توانند به حق برابر دست یابند وهمه ایرانیان با برخورداری از دمکراسی و آزادی‌های سیاسی و مدنی به مدافعان فعال حق حاکمیت خودشا ن وموجودیت کشورشان تبدل شوند.

٥- در کشوری چند ملیتی مانند ایران، فدرالیسم منا سب ترین راه تامین همزیستی داوطلبانه، دمکراتیک و مسالمت آمیز ملیت‌هاست. ما به شکلی از فدرالیسم نیاز داریم ک به جای دامن زدن به رویاروئی ملیت‌ها وپی داوری‌های ملی و قومی و فرهنگی، امکان شرکت تصمیم گیرهای عمومی را برای همه افراد هر محل و منطقه، بی توجه به قومیت و زبان و وابستگی فرهگی آن‌ها، تامین کند.

کمیته مرکزی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)
------- نتیجه این است که جنبش آذربایجان یک جنبش ملی ست با ایده لوژی طبقه سرمایه دار آذربایجانی. علت رشد و مطرح شدن مسئله ملی از نظر اقتصادی وضع بد طبقه سرمایه دار آذربایجان است و میخواهد خود دولتی داشته باشد و سرمایه را بدون قید و بند در منطقه به گردش در آورد. در این میان چپ که مخالف اتحاد با سرمایه داری ست نمی تواند با جنبش ملی شرکت کند.همانطور که در کامنتهای دیگر نوشتم مشکل بین چپ و جنبش ملی ، ناسیونالیسم ایده لوژی سرمایه داری ست. چپ ضد استثمار نمی تواند با استثمارگر و سرمای دار یک جنبش داشته باشد. در همه کامنتها سعی کردم بدون دخالت دادن نظر خود نظرات چپ را بیاورم. من نظرات شخصی خود را در مقالاتم نوشته ام.