Skip to main content

با خواندن نوشته آقای لوایی

با خواندن نوشته آقای لوایی
Anonymous

با خواندن نوشته آقای لوایی متاسف شدم و با خواندن کامنتهای آن متاسف تر. می دانم که با نوشتن این کامنتار مورد حمله قرار خواهم گرفت ولی سکوت مسئله ای را حل نمی کند. شاید، شاید کسی این سطور را بدون تعصب بخواند و کمی درباره آن فکر کند.
موضع چیست؟ نمایشنامه ای بر روی صحنه آمده با عنوان <خرآکتور> و پوستری برای آن تهیه شده با ترکیبی از خر و تراکتور. سایت تراختور بلافاصله عکس العمل نشان داده و مردم را به اعتراض دعوت کرده و به آتش زدن تماشاخانه تحریک کرده. حکومت هم جا زده و هنرمندان هم ترسیده اند و زیر فشار، نام نمایشنامه و پوستر آن را عوض کرده اند. آقای لوایی هم فریاد وا مصیبتا سر داده و آن را به فاشیسم و آنهم از نوع فارسی اش نسبت داده است. و همه اینها در حالی صورت می گیرند که کسی به محتوای نمایشنامه کاری ندارد! آیا این نمایشنامه و پوستر آن واقعا توهین آمیز است؟ آیا اینکه آذربایجان تیم فوتبالی

به نام تراکتور دارد باعث می شود که هر کس نگاه چپ به تراکتور واقعی بیاندازد (نه به تیم تراکتور) باید چشمش را درآورد؟
بر اساس گزارش خبرگزاریهای مختلف «خرآکتور» نمايشي کمدي است با حال و هواي فانتزي که به مجادله يک خر و تراکتور بر سر کارايي خود در دنياي جديد مي پردازد. این چه ربطی به تیم تراکتور و آنچنان که آقای لوایی نوشته به <تحقیر شعور ملی آزربایجان> و <تحقیر شور ملی آزربایجان> دارد؟
تنها ذهنی که همه چیز را فاشیسم فارس می داند می تواند چنین ربطی را بوجود بیاورد.
اگر این طرز تفکری که در این سایت آقای لوایی نمونه بارز آن است، فردا به قدرت برسد، فاتحه همه کتابها و نمایشنامه ها و سینماها و تماشاخانه ها خوانده است. این تفکر، همه را به آتش خواهد کشید. کتابسوزان راه خواهد انداخت. بهانه همیشه وجود دارد. امروز ترکیبی از عکس و نام خر و تراکتور بهانه است، فردا اگر در همدردی با خشکیدن دریاچه ارومیه، عکس اسکلتی کشیده شود بهانه خواهد شد و پس فردا اگر در کتابی، گذایی به تصویر کشیده شود که از آذربایجان می آید بهانه می شود و پسین فردا یک فراش آذربایجانی و روز دیگر....
من اصلا کاری به این ندارم که پوستر مربوطه و نام نمایشنامه به تایید وزارت ارشاد رسیده است یا نه. ولی من هیچ توهینی را نسبت به هیچ کسی در آن پوستر و نام نمایشنامه نمی بینم. این نمایشنامه و پوستر آن هیچ ربطی به تیم تراکتور و آذربایجان ندارد.