Skip to main content

پروفسور جواد هیئت به ابدیت

پروفسور جواد هیئت به ابدیت
Anonymous

پروفسور جواد هیئت به ابدیت پیوست .: پروفسور دکتر جواد هیئت از مفاخر برجسته آذربایجان امروز دار فانی را وداع گفت.




دکتر هیئت که از چندی پیش به دلیل بیماری در بیمارستانی در باکو بستری بود، بعد ظهر امروز سه شنبه 21 مرداد در باکو پایتخت آذربایجان شمالی به ابدیت پیوست.

این دانشمند فرزانه، متولد چهارم خرداد سال ۱۳۰۴شمسی در تبریز بوده و یکی از نامدارترین مشاهیر علمی و فرهنگی آذربایجان، جهان ترک محسوب می‌گردند.

پروفسور دکتر جواد هیئت را استاد تیغ و قلم می‌دانند. این جراح نامدار که تحصیلات پزشکی خود را در استانبول و پاریس به پایان رسانده، در مدت قریب به ۶۰ سالی که در امر جراحی قلب بصورت عملی و نظری فعال بوده‌اند، تبدیل به نماد یک پزشک حاذق، پیشرو و فداکار گردیده‌اند. پروفسور دکتر جواد هیئت در کنار جراحی عمومی، جراحی قلب را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۱شمسی برای اولین بار در ایران موفق به انجام جراحی قلب باز شد.

پروفسور دکتر جواد هیئت که در میان پزشکان به “پدر قلب ایران” معروف است، از سال ۱۳۴۲به نمایندگی ایران در انجمن بین‌المللی جراحی و از سال ۱۳۶۲به عضویت آکادمی جراحی پاریس انتخاب شد. تاکنون دهها مقاله و سخنرانی از او در کنگره‌های بین‌المللی جراحی به زبان‌های ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی، فرانسوی و انگلیسی در مجلات معتبر پزشکی جهان چاپ شده‌است.

پروفسور دکتر جواد هیئت از معدود افرادی در جهان هستند که علاوه بر جراحی در سه زمینه دیگر نیز از معروفیتی جهانی برخوردارند. ایشان یکی از مشهورترین تورکولوژیستها و مورخین جهان ترک نیز محسوب می‌شوند. بگونه‌ای که در راستای تکریم مقام علمی وی در زمینه تلاشهای وی در رشته‌های زبان و ادبیات ترکی و نیز تاریخ جهان ترک، مراسم متعددی در شهرهای باکو، استانبول، آنکارا، تهران، نخجوان، تبریز… برگزار شده و در کنگره بین‌المللی زبان ترکی در آنکارا از کتاب “سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی” به عنوان جلد دوم دیوان الغات الترک و از شخص ایشان به عنوان کاشغری ثانی نام برده شد.

از تالیفات مشهور پروفسور دکتر جواد هیئت می‌توان کتب زیر را بر شمرد:
- سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی، چاپهای تهران، آنکارا، باکو؛
- نگاهی به تاریخ ادبیات آذربایجان، دو جلد، چاپهای تهران و باکو (به زبانهای فارسی، ترکی)
- مقایسه‌اللغتین، چاپهای تهران، باکو، آنکارا، کایسری (به زبانهای فارسی و ترکی)
- ادبیات شفاهی مردم آذربایجان، چاپهای تهران، باکو (به زبان ترکی با خط عربی و سیریلیک)
- نگاهی به تاریخ و فرهنگ ترکان، چاپهای تهران، آنکارا، باکو (به زبان ترکی)
- ادبیات‌شناسی، چاپ تهران و باکو (به زبان ترکی با خط عربی و سیریلیک)
- یئنی دیلچیلیک (ویژه نامه وارلیق – بهار ۱۳۹۳با همکاری نشر بوتا)
- تاریخ فلسفه غرب، چاپ باکو (به زبان ترکی)
- ترومبوز و قلبیت و درمان آن،
- جراحی عمومی،
- درسهای جراحی.