Skip to main content

دکتر جواد هیئت از بنیاد

دکتر جواد هیئت از بنیاد
آ. ائلیار

دکتر جواد هیئت از بنیاد گذاران مجله وارلیق ؛ مؤلف مقالات علمی، نویسندۀ آثار «سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی (۱۳۶۵)
ترومبوز و قلبیت و درمان آن (۱۳۳۵) نگاهی به تاریخ ادبیات آذربایجان (دوجلد) مقایسه اللغتین مقایسه فارسی و ترکی (۱۳۶۲)
زبان وادبیات ترکی آذربایجان در قرن بیستم (گزارش به ترکی استانبولی در چهارمین کنگره بین‌المللی تورکولوژی - استانبول ۱۳۶۴)
نگاهی به تاریخ و فرهنگ ترکان (۱۳۶۵)آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتی (۱۳۶۷)ادبیات شناسلیق (۱۳۷۴)خلاصه تاریخ فلسفه غرب»
می باشد. او با کوششهای خستگی ناپذیر و تألیف چنین آثاری ازحق آزادی زبان مادری ملیتهای ایران دفاع کرده است.جمهوری اسلامی، حکومت شاه و شما تبریزی گرامی وقتی نمیدانی «حق زبان مادری» یعنی چه، و با تمام توضیحاتی که برایتان داده شده «حقی» نمی شناسید و باز از«کدام حق» می پرسید، مثل کارگزاران حکومتهای یاد شده ، و خود را هم چپ مینامید

پیداست که عمداً نمی خواهید حق و حقوق دیگران را درک کنید و به رسمیت بشناسید. برای شما حقی نقض نشده اجازه بدهید کسانی که از حق ما دفاع کرده اند خودمان آنها را ارزیابی کنیم. تبلیغات حکومتها در انترنت چیزی را اثبات نمی کند مگر برای کودکان سیاسی و مغرضان. وضع این تبلیغات و اتهام ها در مورد مدافعان حقوق زبانی برای همه روشن است. جواب آنها آن است که ما میگوییم «ایت هورر، کاردان کئچر!» . لازم نیست شما غم قهرمان سازی های ما را بخورید. اینکه ما از کاه کوه بسازیم یا از فراموسونر انقلابی، مسئله خود تبغیض دیدگان زبانی فرهنگی ست.به کسی که «حقی» از او ضایع نشده و سخن از «کدام حق» میگوید؛ محترمانه بگویم «مربوط نیست». بهتر است شما غم «بیل و گلنگ» را بخورید و غم «سره نویسی خودتان را». فعالان آذربایجان بدنبال تأمین همه حقوق خود هستند . هدف استراتژیک استقرار حکومت دموکراتیک آذربایجان است. با فدرال یا بدون فدرال.