Skip to main content

در دانشنامه ی سیاسی واژه

در دانشنامه ی سیاسی واژه
آ. ائلیار

در دانشنامه ی سیاسی واژه «حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان» وجود دارد و نام اولیه حزب نازی آلمان بود. کسانی که تئوریهای ناسیونالیسم را با سوسیالیسم در هم میامیزند و ملغمه ای از آنها در میاورند در فرهنگ سیاسی «ناسیونال سوسیالیست» خوانده میشوند.این نام به در هم آمیختگی این دو تئوری اشاره دارد. بدیهی ست که ناسیونالیست سوسیالیست ، نه ناسیونالیست است و نه سوسیالیست. اما هم مرغ است و هم شتر. در چپ پول پوت ، تیتو و انور خوجه از این گروه هستند. و در میان راستها نیز هیتلر و موسولینی را داریم.
در ضمن لغت ها و اصطلاحات جدید را نویسندگان و سیاست ورزان بر حسب نیاز میسازند. و این یک متد علمی ست .
مهم نیست که فرد عضو گروهی باشد یا نباشد ، مهم آن است که چه سیاستی را پیش میبرد. فردی که «حقوق خلقها را نفی میکند» هم حقوق بشر را نقض میکند و هم حقوق فردی و اجتماعی را.

و تعیین کننده نیست که نام خود را چه میگذارد. در هر حالت و زیر هر نامی او «ناقض حقوق» است و هیچ ارتباطی با مکتب های سیاسی فلسفی که بر حفظ حقوق فردی و اجتماعی و خلقها تأکید میکنند، ندارد.
به مشدی عباد گفتند: « برای دیدن میمون لازم نیست به جنگهای آفریقا سفر کرد -فقط لازم است خود مشدی عباد را عمیقاً بشناسیم.»
حالا برای یافتن «ناسیونالیست-سوسیالیست» لازم نیز در تاریخ سفر کنیم. همین گروه و افرادی که خود را چپ مینامند و حقوق خلقها را نفی میکنند به خاطر سیاست شونیستی که پیش میبرند «ناسیونال-سوسیالیست »اند. که هیچ ارتباطی با کمونیسم و سوسیالیسم و چپ و مارکسیسم ندارند.