Skip to main content

صمد عزیز،

صمد عزیز،
آ. ائلیار

صمد عزیز،
منهم با نظر شما موافقم. افراط در هر زمینه ای نادرست است. و در مورد هویت به «دگم گرایی» منجر میشود. و خود شیفتگی را پدید میاورد. همه ی جهات مختلف هویت درجای خود محترم است . بله ، هویت انسانی ما همانطور که در بالا قیده شده -البته از نظر من- از وجوه هویت خانوادگی، هویت گروه اجتماعی، آذربایجانی، کشوری- منطقه ای-آسیایی، و جهانی تشکیل شده است. شخصیت و روح و رفتار ما در این مراکز ساخته شده است. در حقیقت ما انسان «محلی-جهانی» هستیم. و دوست داریم حقوقمان حفظ و محترم شمرده شود. نمیشود بخاطر انسان بودنم آذربایجانی بودن مرا نفی کنند. و بهمراه آن حقوقم را. بخشی از هویت انسانی من همان آذربایجانی بودنم است.

برخی جریانها ی سیاسی بخاطر منافع خود با پیش کشیدن بخشی از هویت - میخواهند بخش دیگر را نفی کنند. و حقوق را. این است که باز میخواهند ما را زیر تسلط خود داشته باشند .

بدیهی ست که من و امثال من مخالف نفرت پراکنی و ستیز بین انسانها هستیم و بجای آن بر «دوستی و درک متقابل» تأکید میکنیم. اما اجازه هم نمی دهیم که به بهانه های مختلف «هویت آذربایجانی و حقوق ما » را نفی کنند. ما همه انسان هستیم . اما انسان به مفهوم مجرد نیستیم. ما هرکدام انسانهای «مشخصی» هستیم. انسان با مفهوم مجرد تنها در هوا و خیال وجود دارد ، و فاقد عینیت است. عینیت هویت انسان « پدیده ای محلی-جهانی»ست. و این دو بخش متضاد یکدیگر نیستند بل مکمل هم اند. و دارای حقوق مشخص. هیچکس -و به هیچ بهانه ای نباید و نمی تواند حقوق ما را نفی کند. من مشخصا یک انسان آذربایجانی -جهانی هستم . و میخواهم که با دیگران حقوق برابر داشته باشم. در فرهنگ-سیاست - و در اقتصاد.