Skip to main content

درباره ی« اصل ترجمه » سایت

درباره ی« اصل ترجمه » سایت
آ. ائلیار

درباره ی« اصل ترجمه » سایت
1- بله این اصل را ما از قدیم داریم و تازه نیست. و تاکنون نیز عمل نموده ایم. و دلیل هم «مغشوش شدن سایت و حواس خواننده و عدم امکان بررسی مطلب غیر فارسی» اعلام شده است.
2- من از آغاز با این اصل مخالف بودم ولی به خاطر احترام به نظر جمع آنرا رعایت کرده ام.
3- امکان بررسی مطلب غیر فارسی و جود دارد. دوستان ترک-کرد در میان همکاران هستند. آقای دوشکی بزرگ وار هم میدانم که از نگاه به مطلب بلوچی سایت- ما را بی نصیب نخواهند کرد. پس امکان توجه به «بهداشتی و غیر بهداشتی» بودن مطلب سایت در 3 زبان هست. دیگر اینکه از نظر روان شناسی «حواس خواننده تیز تر» میشود و از تنبلی و عادت در میاید.
4- با کمی زحمت قفل «دهان و قلم» سه زبان می شکند.
5- ادامه این قفل « وجهه ی دموکراتیک» سایت را خراب کرده و گرفتار « زندان تک زبانی» کرده است.

بگذار زبانها آزاد باشند و «جرئت شکستن تابوی تک زبانی» را نه در حرف بل در عمل نشان دهید.
امکان هست. از امکانات استفاده کنید و قفل دهان مردم را بشکنید. و مادر بزرگ خواننده هم نباشید. این مادر بزرگی از «عدم جرئت در تابو شکنی» بر میخیزد.
شهامت شکستن تابوی تک زبانی را نشان دهید.از بند «خود سانسوری» رهاشوید. اینکه چی در قلب شما هست پشیزی ارزش ندارد. ارزش در عمل شماست.
بخاطر ماهانه چند مطلب «غیر فارسی» دهان مردم را نبندید.
این اصل علت اش عدم امکان نیست. عدم جرئت در بکار اندازی «درک و اندیشه » و شکستن «بند خود سانسوری» و تابو و جادوی تک زبانی ست.
- عقب ماندگی را رها کنید. «امکان برای عمل درست کنید. »و چشم به آسمان ندوزید.
-حداقل قفل را برای 3ماه بشکنید و تست کنید.
- همه «مترجم» نمی توانند باشند.
پیشنهاد های مشخص:
1- به خاطر عدم حضور نویسنده از همه ی زبانهای رایج در ایران در میان همکاران، در شرایط حاضر تنها 3 زبان بلوچی-ترکی-کردی می تواند ماهانه 2 مطلب جدید و منتشر نشده، بدون ترجمه در سایت منتشر کند. -توسط همکاران.و کد داران.
2- این قاعده برای تست است -به مدت سه ماه. بعد نتیجه سنجیده خواهد شد. توسط مسئول سایت و نظر همکاران. جهت تمدید یا لغو این اصل.
3- من خود با آقای دوشکی تماس خواهم گرفت جهت نگاه کردن به مطلب بلوچی.
4- درج چکیده ی مطلب اصلی به زبان فارسی توسط نویسنده، در آغاز نوشته ، در یک پاراگراف ، جهت اطلاع از محتوای مطلب، یا چها رچوب آن، الزامی ست.
*****
لطفاً مسئول سایت -کیانوش گرامی، موضع خود را در مورد این پیشنهاد به صورت علنی اعلام کند.
از شنیدن نظرات دیگر همکاران و دوستان نیز خوشحال خواهم شد.