Skip to main content

به به! باز هم بحث شیرین

به به! باز هم بحث شیرین
مرحوم مسؤل سابق کامنتهای ایران گلوبال

به به! باز هم بحث شیرین زبانهای مختلف و مزایا و معایب آن!
ببخشید! از بس برایم شیرین بود که یادم رفت سلام کنم. سلام!
شما بزرگان فعلی و سابق هر کدامتون نظر خودتونو گفتین ولی هیچ کدامتون کامل نگفتین. آخه شما بزرگان هر دو عینکی هستین. یکی تون عینک نزدیک بینی دارین و آن یکی عینک دوربینی! عینک من هم فقط یه چیزو می بینه، اونهم کامنتهاست. آخه ناسلامتی من مسؤل سابق کامنتها بودم و متخصص این امر بسیار مهم هستم که اساسا سایت محترم ایران گلوبال بر اساس آنها می چرخد. وگرنه این مقالات که در همه سایتها هستن. مهم کامنتهای این سایته که در هیچ جای دیگر دنیا پیداشون نمی شه و اختصاصی اختصاصی هستن. سفارشی برای همین سایت محترم!
ائلیار خان که اصلا به فکر خواننده ها نیست. فقط به فکر خودشه که اگه انتشار مطالب به زبانهای دیگه آزاد بشه، از عذاب الیم ترجمه آنها به فارسی خلاص میشه و نفس راحتی می کشه. غافل از اینکه

بزرگان گفته اند که یک اثر اگر به زبان دیگه ای ترجمه بشه، میشه دو اثر و بردش هم زیادتره. من هم می فرمایم که اگه یک اثر به 10 زبان ترجمه بشه، میشه 10 اثر و هم بردش زیادتره و هم اینکه یکی از این جوایز نوبل و قلم و دوات و صلح و شجاعت و.. بالاخره یکی از این جوایز رو می بره. پس ائلیار خان! گاهی هم عینک خودتونو بردارین اون یکی عینک رو بزنین. برای سلامتی مفیده.
بهنام خان عزیزم، شما برای من خیلی عزیزی. اون هم به دو علت. اول اینکه شما هم مثل من "سابق" هستین. دوم اینکه با شما هم نظرم که نباید انتشار مطالب به زبانهای مختلف را آزاد گذاشت. البته من با شما یه فرق کوچولو دارم. حالا فرق ما چیه؟ می دونم که حدسیاتت ضعیفه، برای همین هم تا نگاه چپکی به من نکردی، خودم توضیح میدم.
فرق من و شما اینه که من اصلا عین خیالم نیست که خوانندگان میان توی سایت و سرگردون میشن و بعدش هم میزارن میرن و دیگه هم برنمی گردن. اصلا به من چه! بزار کیانوش خان به فکر این چیزا باشه. آخه ناسلامتی مسؤل سایته!
فکر و ذکر من یه چیز دیگه است. من دلم به حال این بدبخت بیچاره و بینوا، مسؤل کامنتها می سوزه. آخه تصورش رو بکنین. اگه مطالب به زبانهای مختلف باشه، حتما کامنتها هم به زبانهای مختلفه خواهند بود. این مسؤل بیچاره و بینوا و پدر مرده یتیم، همین حالا با فارسی نویسی کامنت نویسان مشکل داره و با هزار زحمت اونا رو می خونه. اونوقت چطور می تونه این همه زبون رو یاد بگیره و کامنتها رو کنترل کنه؟
من وقتی پیشنهاد ائلیار خان رو خوندم، وحشت برم داشت. زود رفتم پیش خدا ازش پرسیدم که می تونه این همه زبون رو به مسؤل کامنتها یاد بده؟ قاه قاه خندید و گفت: "مرد حسابی، من خودم این همه زبون بلد نیستم، حالا می خوای این همه زبونو به اون نکبتی یاد بدم تا کامنتهای مردم رو سانسور کنه؟"
تو همین صحبتها بودیم که امام زمان وارد شد. شمشیرش رو کشید و به من حمله کرد و گفت: "مرد ناحسابی (البته یه چیز دیگه گفت که من روم نمیشه بگم و رقیقش کردم) این همه مزاحم سربازای گمنام من شدی، اینجا هم دست بر نمی داری و می خوای به این مسؤل کامنتهای حرومزاده فعلی هم کمک کنی؟"
ائلیار خان! بهنام عزیزتر از جانم که با نظرت موافقم! نمی دونین، با هزار زحمت از دستش فرار کردم! حالا بیایین و آقایی کنین و از خیر این چیزا بگذرین و خیال همه را راحت کنین.
آخه مگه موضوع قحطه که چسبیدین به این زبانها؟ برویدو به این ترورها بپردازید . مسائل سیاسی جهان رو تحلیل کنین و سری از سرها در بیارین. این مساله زبان و این چیزا که نون و آب نمی شه.