Skip to main content

هنوز بحث بر سر چند زبانه کردن

هنوز بحث بر سر چند زبانه کردن
اژدر بهنام

هنوز بحث بر سر چند زبانه کردن ایران‌گلوبال باز است و به نتیجه مشخصی نرسیده است.
دوستان عزیز، برای عملی کردن هر ایده‌ای در یک سایت اینترنتی، لازم است که طرحهای عملی مشخص ریخته شوند و تمامی جزئیات آنها از 3 منظر بررسی شوند: 1- از نظر فنی 2- از نظر نیروی انسانی 3- از نظر مالی.
حالا بار دیگر ایده چند زبانه کردن ایران‌گلوبال مطرح است. این ایده بارها در مدیریت سایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده شده است که نوشته‌های به زبانهای دیگر رایج در ایران می‌توانند همراه با ترجمه فارسی آن منتشر شوند. این تصمیم، یک برآمد دمکراتیک است.
در بحثهای مربوط به این مساله، من دو راه دیگر را نیز پیشنهاده کرده بودم که همینجا مطرح می‌کنم. در آن زمان هر دوی اینها، به درستی، به دلیل نداشتن نیروی انسانی و منابع مالی رد شدند. شاید این بار کسانی پیدا شوند و این منابع را تامین کنند تا ایران‌گلوبال

تا ایران‌گلوبال چند زبانه شود.
1- ایجاد یک بخش برای هر زبان: ما این امکان فنی را داریم که برای زبانهای دیگر بخش متفاوتی درست کنیم. به این صورت که نوار سبز یا آبی بالای صفحه را گسترش می‌دهیم و نام زبان مربوطه را در آن می‌نویسم و خواننده علاقمند، با کلیک بر روی آن به صفحه مربوطه می‌رود و نوشته‌های آن زبان را که به ترتیب تاریخ زیر هم آمده‌اند، مشاهده می‌کند. (مانند هر یک از بخش‌های موجود در سایت)
در این حالت، برای جلوگیری از اغتشاش، مطالب این بخشها در صفحه اول سایت، دیده نمی‌شوند.
هزینه مالی این کار اندک است و می‌توان آن را تامین کرد ولی برای تنظیم آن و کنترل کامنتهای آن زبان، نیروی انسانی لازم دارد.
2- می‌توان سایت را به این صورت چند زبانه کرد که در صفحه اول سایت امکان انتخاب زبان را داشته باشیم و با کلیک بر روی زبان مورد علاقه، به سایت ایران‌گلوبال با آن زبان وارد شویم.
این شیوه نیروی انسانی بیشتری برای مدیریت و کارهای فنی و کامنتهای آن لازم دارد و هزینه بالایی می‌طلبد.
با شناختی که من از سایت دارم، در حال حاضر ایران‌گلوبال امکان مالی و نیروی انسانی کافی برای اجرای این دو طرح را ندارد و تنها می‌تواند به همان شیوه‌ای عمل کند که تا به حال کرده است، مگر اینکه کسانی داوطلب شوند، هزینه و نیروی انسانی این طرحها را مهیا بکنند و دست به کار شوند و یا اینکه طرح عملی مشخص دیگری با بررسی جزئیات عملی آن، با در نظر گرفتن مسائل فنی، انسانی و تامین مالی، ارائه دهند.
نمی‌توان گفت ایده از من، شما بیایید طرحش را بریزید، امکاناتش را فراهم کنید، مشکلاتش را برطرف کنید، و ایده مرا به عمل درآورید!
این گوی و این میدان!