Skip to main content

به آقای.....آ ائلیار .....1-

به آقای.....آ ائلیار .....1-
ناصر کرمی

به آقای.....آ ائلیار .....1- کاکا یک واژهء بسیار قدیمی از زبان پارسی و پارسی پهلوی است که معمولأ در جعرافیای "پارسه"، در جنوب غربی و جنوب ایران،بویژه در استان فارس و مرکز این استان شیراز در گفتگوهای بومی و روزانه هنوز هم بکار گرفته میشود. اگر کسی بخواهد به برادر بزرگتر خود کمال احترام و فرمانبری بدون چون و چرا را از خود نشان دهد، و یا اگر کسی بخواهد کمال لطف و محبت را به کسی نشان دهد، واژهء کاکا را بکار می برد، بکار گیری این واژه با احساسات عاطفی و شرم همراه میباشد. بنا بر این این واژه صد درصد " ایرانی" است و نه تُرکی. واصولأ نمی تواند تُرکی باشد.

2- این واژه در زبان آلمانی به معنی " مدفوع" همانطور که آقای جمال اشاره کرده اند میباشد ،که در شرایط های خاصی برای نا مطلوب بودن و یا "بد" بودن و یا نا موفق بودن در امری و یادیده ای ( در هر صورت منفی) هم بکار گرفته میشود؛ زبان تُرکی ترکیه و یا استانبولی این واژه را از "زبان آلمانی" گرفته است، مانند بسیاری از کلمات انگلیسی، روسی، فرانسوی و غیره... که زبان تُرکی آنرا با تغییر و یا با اضافه کردن پیشوند و پسوند آنرا در زبان به اصطلاح تُرکی وارد کرده است.
زبان غیر الفبایی و غیر نوشتاری تُرکی مکانند هزاران زبان ایزوله شده و منفرد در آفریقا از بین رفت، آنچه امروز زبان تُرکی نامیده میشود بر اساس زبان عربی و فارسی، و با شاخ و برگهای دگر زبان ها میباشد.

3- آنچه شرق شناسان و تُرک شناسان مطرح کرده اند، این هست که مردمان تُرک تبار آورندهء فرهنگ، تمدن، و ساختار حکومتی و سیاسی خاصی نبوده اند، هر چه امروز دارند، از دیگران کسب و تقلید و تسخیر و تصرف کرده اند.
تسخیر سرزمین دیگران، نابودی فرهنگ و تمدن دیگران، و ثبت کردن تاریخ، تمدن، زبان، و خط و سایر دست آوردهای مردمان به پای و بنام تُرک تباری برای شما و برای تُرک تباری هویّت و جایگاه اجتماعی و فرهنگی را به همراه نخواهد داشت، تُرک تباری زمانی میتواند به بحران هویتّی خود پایان دهد و با جهان پیرامونی همسو شود که بپذیرد، در اواخر تاریخ از قرن 19 به کاروان تمدن جهانی همراه گردیده، و بجای توهین و سرقت سرمایه های فرهنگی و سرزمینی دگر مردمان، به فرهنگ و تمدن کهن جهانی از جمله ایرانی و کُردی احترام بگذارد، و افتخار کند که نام این سرزمین را در شناسنامهء خود دارد.