Skip to main content

Anonymous گرامی، من به ندرت

Anonymous گرامی، من به ندرت
اژدر بهنام

Anonymous گرامی، من به ندرت نوشته های تاریخی بدون سند و منبع را می خوانم. نوشته آقای عطا حسنی را هم نخوانده بودم. با کامنتهای شما، آن را خواندم. از نظر من، نوشته آقای حسنی، در حد ادعاهایی هستند که هر کسی می تواند در هر موردی بیان کند.
به دلیل شغلی، در محیطی بودم که با دانشجویان و استادان دانشکاه تماس زیادی داشتم.روزی با دوستی نشسته بودیم و او توضیح می داد که ترکها بعد از سلجوقیان به ایران آمده اند. من هم می گفتم که بنابر خوانده های من، انوشیروان از مادری ترک بود و در زمان انوشیروان، خزرها وارد ایران شده اند. در این بین خانمی که استاد تاریخ بود و درجه پروفسوری داشت، وارد شد.
من از ایشان سؤال کردم تا اطلاعاتی بگیریم. خانم پرفسور نشست و با حوصله تمام به حرفهای دوستم گوش داد. سپس از او پرسید: آیا خود شما تحقیقات باستانشناسانه در این زمینه داشته اید؟ جواب دوستم "نه" بود.

کاغذی برداست و به او گفت: شما ظاهرا حافظه خوبی دارید و حتی سال وقوع حوادث را هم می دانید. لطفا منابع خودتان را به من بگویید.
دوستم گفت که من الان نمی توانم به شما بگویم که در فلان صفحه فلان کتاب این را نوشته است.
خانم پرفسور لبخندی زد و گفت: نام کتابها را بگویید.
دوستم پاسخ داد: الان به خاطر ندارم.
خانم پرفسور باز هم لبخندی زد و گفت: پس همه حرفهای شما ادعا هستند نه اطلاعات تاریخی!
در مورد نوشته آقای عطا حسینی هم می تواند این را گفت: ادعا!
ایشان حتی یک سند تاریخی هم نیاورده اند. امارهایشان هم سند ندارد.
من نمی خواهم حساب ریاضی بکنم ولی وقتی به نوشته ایشان نگاه می کنم، می بینم که ایشان کل جمعیت استانهای کردستان، کرمانشاهان، آذربایجان غربی و ایلام را جمع زده و به عنوان جمعیت کردها اعلام می کند.
زمانی من می خواستم در مورد ترکیب جمعیتی استان آذربایجان غربی مطالعه بکنم. متاسفانه نتوانستم هیچ سند آماری و تحقیقی پیدا کنم. ولی ایشان به راحتی می نویسند: "جمعیت آذربایجان غربی بیشتر آن کورد هستند".
خیلی خوب می شد اگر ایشان می نوشتند که این "بیشتر" را از کجا آورده اند.
استان ایلام را هم که کلا کردنشین به حساب آورده اند.
خوب دوست عزیز، از هیمنجا می توان ارزش این نوشته را تشخیص داد. من نمی دانم بحث باکسی که تنها با ادعا پیش می آید، چه نتیجه مثبتی می تواند داشته باشد.