Skip to main content

فرصتی پیش آمده تا بیسوادی شما

فرصتی پیش آمده تا بیسوادی شما
Anonymous

فرصتی پیش آمده تا بیسوادی شما در موارد مختلف بیشتر نمایان شود. اولا ما حزبی به نام استالینیتی - لنینیستی نداشته و نداریم و اگر هم می خواستید چیزی از پیش خود جعل کنید، حق ان بود که می نوشتید لنینیستی - استالینیتی (چون به هر حال لنین مقدم بود بر استالین). آن چه شما می خواستید بگویید، احزاب با ساختار سانترال دموکراتیک پیشنهادی لنین است که البته همان زمان طرح نیز اشخاصی چون رزا لوکزامبورگ نسبت به پتانسیل انحراف آن به سمت دیکتاتوری تذکر داده بودند.

این را گفتم که نشان دهم «بحث» با شما تا چه اندازه کار شاق و حوصله سوزی است. جامعه ی ایران و ترکیه و کشورهای جهان سومی دیگر مشکلات فرهنگی و اجتماعی عدیده ای دارند. مثلا شما خود سمبل و مجسمه ی این مشکلات و نمود ناکارآمدیها و کمبودهای این جوامع هستید. ترکیب نگاه غیر علمی و دیمی شما به مسائل با توهم به اینکه گویا چیزهایی بیش از دیگران می فهمید و رسالت آگاه سازی و تعلیم دیگران را بر عهده دارید، پدیده ای منحصر به فرد از شما به وجود آورده است. می گویید چون رشد اقتصادی ترکیه مثبت است، پس ترکها «روحیه کارآفرینی» بالایی دارند.
شما برای اینکه ثابت کنید ترکها روحیه کارآفرینی بالایی دارند، بایستی اولا روحیه کارآفرینی را تعریف کنید. ثانیا، توضیح دهید که بنا به چه معیارها و پارامترهایی برخی ملتها روحیه کارآفرینی بالایی دارند و دیگران فاقد آنند. بعد وجود این معیارها و پارامترها را در میان ترکها نشان دهید (داده های میدانی، تستهای مختلف در سطح جامعه و ...). یعنی این کار خودش می شود یک یا چند تز دکترا در اقتصاد و جامعه شناسی و مردم شناسی که شما سر و ته قضیه را در چند جمله ی نصفه نیمه هم میاورید. مثلا، اگر آمریکا قدرتمندترین اقتصاد جهان را دارد، آیا این نشان دهنده آن است که آمریکاییها هوشمندترین مردم کره زمین یا کارآفرین ترین آنان هستند؟ اگر فردا روز اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا پیشی گرفت، یعنی این که چینیها یکباره باهوشتر یا کارآفرین تر شدند؟ اگر پس از مدتی هند از هر دوی آنها پیش افتاد چی؟ اگر رشد اقتصادی ترکیه یک باره از 6% به زیر 3% سقوط کرده، و رشد اقتصادی سودان جنوبی نزدیک 25% است، یعنی این که سودانیها 8 برابر ترکها باهوش یا کارآفرین هستند؟ (در سال 2013 میلادی، رتبه رشد اقتصادی ترکیه بین 219 کشور، 87ام است)
نه اینکه این نوع نگاه غیر علمی مخصوص شما باشد؛ چون همچنان که گفتم، مشکل همه گیری است در جوامع جهان سومی. مثلا جناب اردوغان یک دفعه در میاید که قاره آمریکا را مسلمانان کشف کردند. یکی هم نمی پرسد که کو سندش؟ احمدی نژاد می گوید که هولوکاست فیلم است و ...
به طریق اولی، آنچه در مورد احزاب چپ و لنین و «به سمت علم رفتن» و ... می نویسید، همگی مشتی سخنان بی ارزش هستند که به قول معروف، مفت نمی ارزند. به درد همین صفحه شما می خورند و لاغیر. اگر سر سوزنی این حرفها ارزش داشت، حداقل یک نفر یا یک سایت ترکی یا فارسی پیدا میشد که یک جمله از حرفها و به اصطلاح تحلیلهای شما را نقل قول کند یا به آنها استناد بکند. این حرفها پیشتر نیز با شما گفته شده ولی شما توان تغییر خود را ندارید. توان درک این نکته را نیز ندارید که این توهم تحلیلگری شما، به درجه ای مضحک رسیده است. به نظر می رسد بهترین راه دیالوگ با شما همان خاطرات پانتورک دلشکسته است که در صورت داشتن وقت و حوصله، به نوشتن انها ادامه خواهم داد.