Skip to main content

تلاش برای تحقق ایده ای «خیالی

تلاش برای تحقق ایده ای «خیالی
آ. ائلیار

تلاش برای تحقق ایده ای «خیالی»:

1- ایده ی «وحدت چپ» از آغاز -همانطور که نوشته ام- یک اوتوپی بود. و هست. وتحقق ناپذیر. نتیجه شکست حرکت است.اما آنچه تحقق پذیر بود:
2- ایده ی «جبهه ی چپ» بود که دنبال نشد. درست آن است برای رد شکست حرکت تاکنونی، اصل را از «وحدت به جبهه» تبدیل نمود و در چهار چوب «حرکت جبهه ای» به توافق رسید.
3- وحدت تحقق پذیر تنها بعد از گذر از مرحله ی «حرکت جبهه ای» می تواند مطرح شود.
4- تضاد « دید و خط مشی های مختلف» را نمی توان در وحدت گرد آورد. این دایره محدود است. تضاد و اختلافات موجود را تنها در دایره ی بزرگتر یعنی «جبهه» میتوان متشکل کرد.
«وحدت» مطرح شده متضاد با «ماهیت» گروههای گرد آمده است و از این رو تحقق ناپذیر بود و هست. به علت «عدم توانایی فکری-سازمانی لازم» در طرفین . یعنی به علت عدم «استعداد» لازم جهت وحدت. که یک خصیصه ی جهان سومی ست.

5- تبدیل وحدت به جبهه استعداد لازم خود را دارد. درصورت موجود بودن این توانایی، می توان جبهه را تحقق بخشید. باید تست کرد. اگر این استعداد هم نباشد حرکت جبهه هم شکست خواهد خورد. اما احتمال تحقق جبهه برای طرفین بیشتر است. وحدت غیرممکن است. گروه های جهان سومی نمی توانند «وحدتهای بزرگ» بسازند. استعداد این کار را ندارنذ. سطح نازل فکر-تجربه-سازماندهی-تاریخ و تاریخچه -خصایل شخصیتی جهان سومی- عامل این ناتوانی ست. و از آن گریزی نیست.

انسان خارج شده از کارخانه ی «جهان سوم» اگر در جهان اول هم زندگی کند باز «مِد این ، جهان سوم»است.
منهای استثناها -قاعده چنین است. محدودیت ابعادی خود را دارد. این انسان عملا «وحدت گریز است و تکرو »-اگرچه در سخن خلاف آنرا ادعا کند.
--------
چپ درایران پایه ی آزادیخواهی-دموکراسی-سکولاریسم- و تحقق عدالت اجتماعی و نفی تبعیض ست.
از اینرو حکومت و نوکرانش مدام در همه جا علیه آن تبلیغات راه انداخته اند. میدانند چپ گورکن حکومت اسلامی ست.
و اساس دموکراسی.
همچنان که چپ گورکن استبداد سلطنت بود و هست.