Skip to main content

به آقایان...ناصر پاکنژاد

به آقایان...ناصر پاکنژاد
ناصر کرمی

به آقایان...ناصر پاکنژاد ....
در ادبیّات آلمانی، ..سکولاریسم را با 3 واژهء کلی تعریف میکنند، 1- آزادی (Freiheit) 2- همزیستی مسالمت آمیز Frieden) صلح ) 3- آزادی اقتصادی، یا اقتصاد بازار آزاد امّا سوسیال „Freihandel“.
بنا بر این می بینیم که اساس لیبرالیسم بر دو اصل، لیبرالیسم اقتصادی، و لیبرالیسم سیاسی استوار هست،
و" آزادی و آزادیخواهی" مورد نظر شما اصلی از لیبرالیسم هست، و لیبرالیسم بر پایهء پلورالیسم فرهنگی و دینی و عقیدتی و در نهایت سکولاریسم و چندین کانونی و غیر متمرکز بودن قدرت سیاسی و "اصول حقوق بشر" امروز، سنگ زیر بنای همان لیبرالیسم است ، که نه فقط آزادی فراگیر عمومی، بلکه آزادی فردی و حقوق شهروندی را به همراه دارد.
وقتی شما حقوق بشر و سکولاریسم و لائیسیته را مناسب نمیدانید، در اصل شما همان "آزادی" مورد نظر خود را هم مردود شمرده اید.

برداشت شما از آزادی، مربوط به دوران استعماری کهنه و سنتّی هست، آزادی امروز معنا و مفهوم بسیار وسیعی دارد، که عرصه های آموزشی، مهارتهای فردی، سیستمهای اقتصادی، استاندارد زندگی، قانونمندی، روابط دمکراتیک و غیره را شامل میشود.

سکولاریسم و دمکراسی در عصر امروز هم تضمین فرایند آزادی فراگیر نیست، چرا که دمکراسی خود در سیستمهای مختلف و بسیار به دیکتاتوری تبدیل شده، از جمله در ایران و بودند حکومتهای سکولاریسم چپ و راست در جهان بینی های گوناگون که دیکتاتور تمام عیار بودند، به گمان من عنوان درست برای گذار، همان لیبرال دمکراسی است که لیبرالیسم را در کنار دمکراسی گذاشته است. و سکولاریسم و دمکراسی زیر مجموعهء آن میباشند.
منافع ملّی را من در یکسری از استراتژی های زنجیر وار بهم پیوسته تعریف میکنم، که همسویی آنها باید در جهت منافع ملّی و ذخیرهء فرهنگی ما باشد، نمونهء این استراتژیها میتوانند، ساختار دمکراتیک حکومت، استراتزی درونی، سیاست و روابط خارجی با جهان، سیستم اقتصادی با نرمهای امروزی، استراتژی دفاعی و نظامی کشور، تربیّت کادر نیروی انسانی ماهر، استراتژی مهم تأمین انرژی برای امروز و فردا، برنامه ریزی اینده نگری کوتاه و درازمدّت، تقیسمات کشوری بر اساس ضرورتهای عمومی و ملّی، و غیره میباشد که شما هم به آنها اشاره کرده اید، امّا مهمترین استراتژی سکولاریسم و پلورالیسم فرهنگی و سیاسی در جامعهء امروز است، چرا که حکومت مذهبی شیعه گری در انواع مختلف تبعیض را گسترش داده است، و بخش عظیم نیروی انسانی کشور را یا از بین برده است و یا منزوی و فراری داده است، هم مینهان سنّی و بهایی و یهودی و سایر ادیان و ایدئولوژی های دیگر را، و هم میهنان کُرد و بلوچ و ترکمن را در قدرت سیاسی و اقتصاد شریک نمیکند و بسیار مسائل و مشکلات دیگر که این حکومت دینی شیعه گری در درون و در جهان برای ما آفریده است.

من مشارکت خودم را در کنگرهء سوّم سکولار دمکراتهای ایران بصورت رسمی و نوشتاری به شخص اقای دکتر اسماعیل نوری علا، اعلام کردم، و همین چند دقیقه پیش می بینم که تصویری از من در لابلای سایر تصاویر آمده است، در صورتیکه هر کسی که بتازگی اعلام مشازکت میکند را در سمت راست این سایت مخصوص این کنگره میگذارند، تا همه بدانند، حتّی سپاه پاسداران سابق را.

هدف از مشارکت من فقط به عنوان تماشاگر و ناظر بر اوضاع برای کسب اطلاعات از این نشست هست، و قصد گلاویز شده با کسی را هم ندارم، امّا این اجازه را به امثال آقای نوری علا میدهم اگر میخواهند مرا بازجویی کنند، و اگر حاضر باشند در همین نشست و کنگره به مناظره مستقیم در حضور جمع و رسانه ها تن در دهند.