Skip to main content

کاربری بنام "پیام اُمید"

کاربری بنام "پیام اُمید"
ناصر کرمی

کاربری بنام "پیام اُمید" نوشته است که آقای دکتر اسماعیل نوری و سطح دانش ایشان علا دیگر آن انسان 57 نیست، انسانها در تغییر و تحولند و در حال تکامل. و باید به انسانها این فرصت را داد که در بازسازی و بازنگری خویش تأملی بکنند. امّا مشکل اقای نوری علا این هست که تغییر پذیر نیست و بجای اصلاح، اشتباهات گذشته را تکرار میکند، و هیچ مطلبی را اساسی و ریشه ای بررسی نمیکند و پرداختن به مسائل مهم را بصورت قشری و عوام انتشار میدهد. چندین سال پیش ایشان یک طرح فدرالیسم را بصورت روبنایی مطرح کردند، و من بطور خصوصی برای بازنگری در نوشته های خودشان ایمیل هایی را برایشان فرستادم که در زیر یکی از آنها آورده شده است.

امّا اقای نوری علا دوهفته قبل نه اینکه در تصحیح نظرات خود در مورد فدرالیسم نپرداخته، تازه سیستم فدرالیسم آمریکا را برای ایران نسخه پیچی میکند. در صورتکیه سیستم فدرالیسم آمریکا بطور کلی سازگار با بافت با جغرافیایی و قومی در ایران نیست و فقط جنگ داخلی و خون ریزی است.
فدرالیسم آمریکا یک سیستم و یا "دوآل فدرالیسم " یا متضاد، و یا ناهمگون است. که از 13 حکومت محلّی و یا منطقه ای خود مختار تشکیل شده که اعتدال سرمایه و همکاری همه جانبه بین این 13 حکومت محلّی نبوده و نیست. شما تصور کنید که سیستم دوآلیسم فدرال آمریکا در ایران پیاده شود، مرزهای جغرافیایی این فدرال ناهمگون را ( مثلأ در آدربایجان غربی) چظوری مشخص میکنید،
فر ض کنید که استانهای غرب، جنوب غربی، و جنوب کشور یک ایالت مشترک را در یک "سیستم فدرال دو آل" تشکیل دهند، آنگاه تمامی منابع نفت و گاز که سرمایه های اصلی ایران هستند، و تمامی آثار باستانی ایران قبل از اسلام هم در همین جغرافیاست، و مردمان ایرانی و عرب ساکن این جغرافیا بگویند، ما نفت و گاز به سایر ایران نمیدهیم و فقط می فروشیم. و اقای نوری علا هم اگر احترام و اعتقادی راستین به فرهنگ و تمدن ایران قبل از اسلام ایران، و به کوروش و داریوش دارد، برای دیدار و زیارت آنها به استان فارس و سایر شهر های دیگر در جغرافیای پارسه باید تقاضای ویزا دهد. ایا این هست طرح ملّی آیندهء ایران ؟. من با هیچ کسی دعوا و مشاجره شخصی ندارم، و مطلب انتشار یافته از سوی افرادی مانند آقای نوری علا که ادعای علمی و با پشتوانه بودن مطالب خود را دارد را مورد نقد قرار میدهم، ایشان باید طبق اصول مقاله نویسی و ژورنالیستی و مطابق با پرنسیپ پژوهشی در مقابل نوشته های خود مسئولیّت نشان دهد، که ایشان از پاسخگویی و مناظره و از همه مهمتر از اصلاح نوشته های اشتباه خود سر باز میزند. علی خامنه ای هم چنین روشی را دارد، و افرادی مانند احمدی نژاد و فیروز آبادی و سایر آخوندهای عقب مانده را بکار می گمارد.
در مورد فدرالیسم بصورت فراگیر بیش از 12 مقالهء تحقیقی در همین سایت ایران گلوبال انتشار داده هم. لینک زیر فقط یک ایمیل آنهم بصورت خصوصی بوده است.

http://www.seculargreens.com/Articles/122611.Nasser-Karami-Your%20federalism-is-wrong.htm