Skip to main content

دوستان عزیز؛

دوستان عزیز؛
آ. ائلیار

دوستان عزیز؛
مثال ریاضی را برای این آورده ام که توجه کنیم حطور از راه منطق میتوان قضیه ای را با «دلیل اثبات» کرد.
قصدم این است که توجه کنیم : نمی توان عوامانه «چیزی را درست یا نادرست » دانست و دنبال آن راه افتاد . ما مجبوریم بدون توجه «به سود و زیان» خود- ایده را با برهان اثبات کنیم . می توانیم چیزی را بپذیریم که درستی آن تا حد ممکن قابل اثبات باشد. این چیز می تواند «خوبی یا بدی قدرت متمرکز-فدرال یا استقلال یا هر ایده ی دیگر باشد».
چند دقیقه پیش کامنتی نوشتم -در زیر مقاله ی نمی توانم بیایم ولی می نویسم از کیانوش توکلی»
در مورد «استقلال خواهی کرد و ترک-اختلاف ارضی- فدرالیسم- حمایت از مبارزات متقابل ترک و کرد» -توجه دوستان را به آن جلب میکنم.که به صورتی به این بحث ما هم مربوط میشود.
-------

مسئله ی حل مشکل خلقها ، جهت«کسب استقلال ، برای اداره ی امور خود در سیستم فدرال»، را می توان با فرمولهای ساده ی منطقی تقریبا چنین بیان کرد:
حقوق ملی و عمومی: رفع دیکتانوری و تبعیض، ایجاد دموکراسی و قدرت غیر متمرکز، رفاه عمومی ، اکنون به حقوق و هدف همگانی تبدیل شده اند. فکر غالب در فضای سیاسی چنین است. همانطور که گفتم از اینرو نیز شعار -کسب حقوق و رفاه همگانی- روشنگر و بسیجنده است. بر خلاف آن، طرح مسایل دیگر متلاشی کننده همبستگی و در خدمت انزوای نیروهاست.
حقوق ملی عبارت است از « اداره ی مستقل همه امور خود». این اداره مستقل میتواند به شکل « جدایی یا استقلال کاملK» یا «فدرال A» و یا به « اشکال دیگرX» ِ عدم تمرکز قدرتG: باشد. در هر حالت «انتخاب و رأی اکثریت I » مردم به صورت آگاهانه و دموکراتیک میتواند در یک فضای دموکراتیک مسئله را حل کند. این راه حل نیز در فضای سیاسی میتواند بیشترین نیرو را کسب کند.

برای مبارزه جهت رهایی از ستمهای مذکور - برای کسب بیشترین نیرو در صحنه مبارزه - هیچ نیازی به عنوان کردن شعارهای «ناسیونالیستی و غیره» در له و علیه این و آن نیست. نه از تز« مستعمره و استعمار داخلی» راه حل درست درمیاید و نه از مقولات« حاکم و محکوم» . به صورت مدرن و شایسته ی سطح جهانی میتوان مهمترین مسایل و مشکلات را با توجه به رئالیتت و حقوق مطرح کرد.
**
از نگاهی دیگر، میتوان مسایل مورد بحث را به صورت زیر خلاصه نمود: توضیح علامتها : علامت تیره - را به جای « یا » مینویسم.H حقوق؛ حقوق ملی = M ؛ N =حقوق و خواسته های عمومی. استقلال یا جدایی =K ؛ فدرالیسم = A ؛ اشکال دیگر= X انتخاب راه زندگی جمعی یا حق تعیین سرنوشت =I ؛ Ş =شعارمناسب راه که عمدتاً فصل مشترک دیدگاههاست در فضای سیاسی ایران . Ş∩ فصلی که برد عمومی دارد ؛ → درشرایط مناسب "ایجاد میکند"، میدهد ، جهت و نتیجه را نشان میدهد. <بیشترین؛ ∩عمومی.E= اداره امور خود؛ رفع=R ؛ تبعیض= B؛ رفع دیکتاتوری=RT؛ G: = قدرت غیر متمرکز. D دموکراسی.
نیرو و شعار
----------
<Ş∩ → F
Ş∩ →H
F>→H
_________
از عمومی به ملی
H∩=M+N
N=R(T+B)+:G+D
(M=R(B)→E(I
(R(B)=E(I
(M=E(I
---------
از ملی به عمومی
(E=I( K-A-X
(M=R(B)→E(I
N=R(T+B)+:G+D
(M=RB→I(K-A-X
H∩=M+N
(H∩={R(T+B)+:G+D}+I(K-A-X