Skip to main content

به کاربران ..گرامی،

به کاربران ..گرامی،
ناصر کرمی

به کاربران ..گرامی، ........ yaradiciliq.آ....و ...سیاوش .ژ......در استان فارس همانقدر نکات منفی سلسلهء پهلوی را بر میشمارند که در آذزبایجان از آن هم می نالند، واقعیّت این هست که این سلسله هم نکات منفی داشته ولی نکات مثبت آن بیشتر است. باید بررسی کرد که سلسله پهلوی در چه دورانی از تکامل بوده و وظایف کلی آن از کجا به کجا باید میرفت ( از فتودالیته به سرمایه اری ملّی و تشکیل دولت و حکومت ملّی و پایه گذاری اقتصاد و صنعت پایه ای مادر و پایان دادن به ساختار فئودالیتهء خان خانی، و.....). حکومتهای ملّی آورندهء دمکراسی و ازادیهای فردی نبوده و نیستند. چنانکه اهداف اصلی انقلاب مشروطه هم دمکراسی و سکولاریسم نبوده و نیست، سلسلهء پهلوی با هر کاستی به وظایف خود خوب عمل کردند.

امّا اشتباهات تاریخی داشتند که بجای اینکه زمین داران و فئودالها را تشویق به گذار به دوران فئودالیتهءِ اشرافی و سرمایه داری تولیدی و رشد صنعت کند، اغلب آنها را از بین برد. تا قدرت سیاسی را متمرکز کند، از شما چه پنهان اشتباهات دوران پهلوی و بویژه در دوران اصلاحات را حاصل عملکرد نخست وزیرانی مانند "علی امینی" قاجار میدانند،
در استان فارس زادگاه من شواهدی در دست است که خوانین اشرافی را که میتوانستند در رشد و توسعه و گذار از فئودالیته به فاز سرمایه داری انقلابی کمک کنند و در ایران دوستی فوق العادهء آنها هیچگونه شکی نبود را با فرزندان و وابستگان آنها را زندان و بعد هم اعدام شده اند، چرا چون قدرت سیاسی منطقه ای داشته اند که بخشی از استان فارس را هدایت میکردند. این بخش طولانی است و در کامنتها نمی گنجد.

کاربر گرامی ....سیاوش .ژ...... من با نظر شما موافق هستم. دنیای گلوبال امروز بهم پیوسته و وابسته است، منافع و امنیّت کشورها از جمله ملّی آمریکا در درون آمریکا نیست بلکه در حوزهء خلیج فارس، در آسیای میانه و یا در شاخ افریقا و جاهای دیگر است. امّا مقایسه کردن کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و غیره ..با کشورهایی مانند ترکیه، ایران، افغانستان و بطور کلی در جهان شرق نادرست هست. این کشورها شرایط و دوران هایی که ما اکنون با آنها روبرو هستیم در قرن 15 و تا 17 ططی کرده اند.
نقش ترکیه در منطقه و خاورمیانه بسیار مخرب و مسموم کننده و واپسگرا میباشد، ترکیه با دریافت امتیازات فراوان و غارت اقتصاد ایران، به مانند ستونی برای نظام اسلامی علی خامنه ای است تا بر زمین نیفتد، ترکیه نوکر و خدمتگزار غرب هست، از سویی دیگر با اسلامگرایی باعث عقب ماندگی در شرق است، ترکیه با هیچیک از همسایگانش متحد نبوده و نیست، و... بسیار مسائل دیگر. برای روسیه ایران هم موش ازمایش گاهی، و لولو و کارتی هست که هر وقت بخواهد در مقابل غرب آنرا بکار میگیرد. مسلم هست اگر در کشور ما هم حکومتی ملّی و ورزیده و آگاه به جهان پیرامونی و متعهد به منافع ملّی باشد با همهء کشورها ارتباط سیاسی و اقتصادی بر قرار کردن از ضرورتهاست